آزار و اذیت جنسی زنان در صفوف نیروهای امنیتی؛ نهادهای امنیتی رد می کنند

بر اساس گزارش تازه کمیسیون حقوق بشر افغانستان، زنان در صفوف نیروهای امنیتی کشور مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گزارش که وضعیت زنانِ شامل در نیروهای امنیتی را در سال های ۱۹۷ و ۹۸ شمسی مورد بررسی قرار داده است، از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر نشر شده است.

در این گزراش آمده است «بر اساس یافته های کمیسیون، آزار و اذیت زنان در نهادهای دفاعی و امنیتی وجود دارد و شمار چشم گیری از زنان دست کم با یکی از انواع آزار و اذیت مواجه شده اند. برخی از آنها با آزار و اذیتهای خفیف و بعضی دیگر با آزار و اذیت های خیلی شدید، مواجه شده اند. گفتنی است که ممکن آمار عرضه شده در این گزارش تمام واقعیتهای موجود را نشان ندهد، زیرا که احتمالاً برخی از زنان بنابر حساسیت موضوع یا ترس از دست دادن وظیفه شان، نخواسته اند که در این مورد صحبت کنند.»

این گزارش بر اساس مصاحبه با ۲هزار و ۲۷۲ تن از زنان شامل در صفوف اردو، پولیس و امنیت ملی تهیه شده است که نزدیک به ۴۰ درصد از مصاحبه شوندگان گفته اند که در زمینه دسترسی به فرصت ‌های ارتقای ظرفیت و آموزش‌ های مسلکی در داخل و خارج با تبعیض روبرو شده‌ اند.

همچنین ۴۸ درصد به وجود تبعیض علیه زنان در بخش حقوق و امتیازات٬ در مقایسه با مردان در صفوف این نیروها اشاره کرده و ۵۰ درصد از وجود حقوق امتیازات مشابه بین زنان و مردان در نهادهای امنیتی سخن گفته اند.

گزارش کمیسیون نشان می دهد که آزار و اذیت جنسی زنان از مشکلاتی است که منسوبان زن نهادهای امنیتی کشور با آن روبرو هستند.

در حالی که کمتر از ۷ درصد پاسخ دهندگان به وجود انواع آزار و اذیت ‌های جنسی در صفوف این نیروها اعتراف کرده‌ اند؛ اما کمیسیون حقوق بشر به این باور است که مصاحبه شوندگان در این پیوند به دلیل حساس بودن مسئله از افشای این معضل خودداری کرده‌ اند.

۶ تا ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان از وجود انواع آزار و اذیت ‌های جنسی شامل آزارهای کلامی و نبود محیط مصئون برای زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان سخن گفته ‌اند.

در عین حال، ۵۳ درصد از مصاحبه شوندگان تائید کرده ‌اند که در سیاست ‌گذاری ها و تصمیم گیری ‌ها سهم نداشته و مسوولان بلند رتبه دفاتر از مشوره با آنان پرهیز کرده‌ اند.

از سویی هم، وزارت‌ های داخله و دفاع ملی با رد گزارش کمیسیون حقوق بشر مبنی بر تبعیض و آزار و اذیت جنسی زنان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی می‌ گویند، فضای مصئون برای زنان در چوکات این نهادها مساعد شده است.

بر اساس آمار نهادهای امنیتی، ۳ درصد از کل منسوبین پولیس و ۱.۱۷ درصد از مجموع منسوبین اردوی ملی افغانستان را زنان تشکیل می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *