آب‌وهوای پلخمری به شدت آلوده است

شبکه نظارت از محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان، نگرانی‌های‌شان را از آلوده بودن آب‌وهوای پلخمری ابراز داشته و خواستار رسیده‌گی جدی به این موضوع شدند.

به گزراش خبرگزاری خاورمیانه، فعالان حفاظت از محیط زیست در نشست خبری امروز (۱۸جوزا) بزرگترین آلوده‌کننده هوا را دودهای غلیظ کارخانه تولیدی سمنت می‌دانند و در این راستا خواستار عملی شدن متن توافق‌نامه و قرارداد سهم‌داران این کارخانه شدند.

گفته می‌شود در متن توافق‌نامه و قرارداد آمده است که در بدل آلوده شدن هوا در اثر تولید گازات، سهم‌داران این کارخانه مکلف بر ساخت ساحات سبز در شهر پلخمری استند.

همچنان فعالان حفاظت از محیط زیست، از آلوده شدن آب آشامیدنی در پلخمری به شدت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند نبود شبکه آب‌رسانی، غیر معیاری بودن شهر پلخمری از نگاه ماسترپلان شهری و نبود تصفیه‌گاه‌های فاضلاب از علت‌های اساسی است که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی این شهر را آلوده ساخته است.

در عین حال مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست بغلان این نگرانی شهروندان پلخمری را تائید کرده و می‌گویند، تا کنون نتوانسته‌اند در قسمت تصفیه دود کارخانه سمنت و کاهش دود مواد سوختی آن اقدام موثر داشته باشند.

نورالله امینی، رئیس حفاظت از محیط زیست بغلان با تایید نگرانی‌های باشنده‌گان پلخمری به خاورمیانه گفت، مسوولان کارخانه سمنت به تعهدات‌شان در قسمت استفاده از روش تصفیه دود و نصب وسایل تصفیوی عمل نکرده‌اند و در این اواخر بجای استفاده از ذغال‌سنگ که کمتر در آلود شدن هوا نقش داشت، از مواد سوختی (مازاب) استفاده می‌کنند که این مواد به شدت در آلوده شدن هوا تاثیر دارد.

وی می‌گوید، بخاطر جلوگیری از این موارد؛ نامه‌هایی را به مرکز کشور فرستاده‌اند.

در عین حال شماری از اشتراک ‌کننده‌گان این برنامه می‌گویند، حکومت در قسمت قانع ساختن سهم‌داران کارخانه سمنت ناتوان است؛ چون این افراد از نفوذ سیاسی برخوردار استند.

خرابی جاده‌ها و استفاده از وسایط نقلیه استهلاک شده عوامل دیگری استند که باعث آلوده شدن هوای پلخمری شده و همچنان تخریب و غصب ساحات سبز و قطع جنگلات از چالش‌های عمده‌اند که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی قربانی می‌دهند.

محراب‌الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *