اشرف غنی به زودی به ایران سفر می کند

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به زودی جهت یک رسمی به دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی در این سفر ضمن دیدار و گفتگوها با مقامات ارشد ایران، موافقت نامه استراتیژیک میان افغانستان و جمهوری اسلامی را ایران امضا خواهند کرد.

اشرف غنی در دیدار با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در کابل در مورد مسایل امنیتی، مبارزه با تروریسم و افراطیت، مبارزه مشترک با مواد مخدر، مشکلات مهاجرین افغان و همکاری های اقتصادی بخصوص در عرصه های ترانزیت و انرژی برق، بحث و تبادل نظر کردند.

این دیدار روز سه شنبه در ارگ ریاست جمهوری انجام شد، رئیس جمهورغنی گفت که ایران منحیث یک کشور همسایه، برای افغانستان در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اهمیت دارد، مناسبات میان دو کشور، شعوری و بنیادی و ریشه های عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر همکاری های منطقوی گفت که بهترین راه برای رفاه و ثروتمند شدن کشور های منطقه، گسترش همکاری های منطقوی می باشد.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که هدف افغانستان گذاشتن اساس برای همکاری های منطقوی است چرا که به تهدیدات و فرصت های مشترک مواجه هستیم و اگر خطرات را درک نکنیم، به مشکلات مواجه خواهیم شد.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران گفت که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، فصل جدیدی از همکاری ها میان افغانستان و ایران گشوده شده است و ما آماده هستیم تا در تمام عرصه ها با افغانستان همکاری نماییم.

آقای ظریف افزود که چالش هایکه امروز به آن مواجه هستیم، چالش های مشترک است و ما خود را شریک موقت افغانستان نمی دانیم.

دکتر ظریف خاطرنشان کرد که ایران آماده است که به عنوان شریک راهبردی به افغانستان کمک کند و پیشرفت، صلح و ثبات افغانستان به معنی پیشرفت، صلح و ثبات ایران می باشد.

وزیر خارجه ایران در این دیدار دعوت نامه رییس جمهورش را به رییس جمهور غنی جهت یک سفر رسمی به آن کشور سپرد که از جانب رئیس جمهور کشور پذیرفته شد و خاطر نشان کرد که در یک فرصت مناسبت به ایران سفر خواهد کرد.

قرار است در این سفر “موافقت نامه ستراتیژیک” میان افغانستان و ایران توسط سران دو کشور به امضا برسد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *