پرچم سیاه بوکوحرام در مرزهای نيجر برافراشته شد

شهردار شهر دیفا در نیجر اعلام کرد پرچم سیاه رنگ گروه افراط گرای مسلح بوکوحرام که کنترل بخشهای گسترده ای از مناطق شمال شرقی نیجریه را در دست دارد، از این سوی مرزهای نیجر پیدا است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هانکارو بیری کاسوم، شهردار شهر دیفا که نزدیک مرزهای نیجریه واقع شده است، اعلام کرد: از این جا می توان پرچم سیاه افراط گرایان بوکوحرام را در آن سوی مرز مشاهده کرد.
بوکو حرام از اوایل اکتبر گذشته کنترل شهرهای مالام فاتوری و داماساک را که در شمال شرقی نیجریه نزدیک مرزهای نیجر واقع شده اند، در دست دارد.
بوکو حرام این مناطق را پس از درگیریهای خونین با ارتش نیجریه تصرف کرد.اشغال این مناطق توسط افراط گرایان بوکو حرام موجب شد شمار زیادی از ساکنان این مناطق به منطقه مرزی دیفا در خاک نیجر فرار کنند.
شهردار دیفا افزود: تقریبا تمام روستاها و شهرهای بزرگ نیجریه که نزدیک مرزهای نیجر واقع شده اند، تحت کنترل افراط گرایان بوکوحرام قرار دارند. ما نیز هر روز بیم آن داریم که افراط گرایان به شهرها و روستاهای ما حمله کنند.
گروه بوکوحرام روز شنبه کنترل یک پایگاه نظامی را نزدیک شهر بگا و برخی مناطق را در شمال شرقی نیجریه در امتداد سواحل دریاچه “چاد” که در مرزهای مشترک نیجریه، چاد و نیجر واقع شده است، به دست گرفت.
نزدیک بودن مواضع بوکوحرام به مرزهای نیجر بیش از پیش نگرانی مردم نیجر را از حملات احتمالی افراط گرایان افزایش داده است.
شهردار دیفا افزود ممکن است یک روز افراط گرایان بوکوحرام برای ارزیابی توان ارتش نیجر هم که شده به شهرها و روستاهای ما حمله کنند.
وی افزود: شمار زیادی از جوانان نیجری به گروه بوکوحرام گرایش پیدا کرده اند. به گفته این مسئول محلی نیجر، بوکوحرام هر ماه به هر جوان نیجری سیصد هزار فرانک غرب آفریقا ( حدود پانصد یورو) می دهد.
به گفته وی برخی از این جوانها چند وقت یک بار به اینجا می آیند تا موتور سیکلت بخرند یا این که نیازهای خانواده های خود را تامین کنند و دیدن این وضعیت جوان های دیگر را نیز به پیوستن به بوکوحرام ترغیب می کند. نگرانی ها وقتی بیشتر می شود که بدانیم این جوانان بهتر از هر کسی با مشخصات جغرافیایی منطقه آشنایی دارند.
نمایندگان پارلمان نیجر نیز در روزهای اخیر درباره شمار فزاینده جوانان نیجری که به گروه افراط گرای بوکو حرام ملحق می شوند، هشدار داده اند.
اواخر دسامبر دولت نیجر برای مقابله با هر گونه تهاجم احتمالی گروه افراط گرای مسلح بوکوحرام تدابیر امنیتی شدیدی در شرق این کشور که با مناطق تحت سلطه بوکوحرام در نیجریه هم مرز است، به اجرا گذاشت. این عملیات موسوم به آنگائا گسترده ترین عملیاتی است که تا کنون در نیجر به اجرا گذاشته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *