نیروهای امریکایی در افغانستان زندان بگرام را بسته کرد

نیروهای امریکایی در افغانستان زندان بگرام را که یکی از بزرگترین زندان های تحت کنترل اش در ولایت پروان افغانستان بود، بسته کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا به تازگی گزارشی را به نشر سپرده است که براساس آن نیروهای سازمان سی ای ای یا دستگاه استخباراتی امریکا در زندان بگرام افغانستان زندانیان افغان را سخت شکنجه کرده اند.

سازمان ملل متحد شکنجۀ زنداینان را از سوی سی آی ای در جهان به شمول افغانستان نقض روشن حقوق بشر دانسته و خواهان و به دادگاه کشاندن عاملان آن شده است.

در همین حال نیروهای امریکایی در افغانستان زندان بگرام در شمال کشور را مسدود کرد.

مقام‌های امریکایی می‌گویند که دو زندانی تونسی که در پایگاه بگرام نگهداری می‌شدند به مقام‌های افغان سپرده اند، نام یکی از این اشخاص در گزارش سنای امریکا یاد شده بود.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز گفته است که شیوه‌های بازجویی سازمان سی آی ای کشورش به صلاحیت اخلاقی ایالات متحده را صدمه زده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور نیز گفت که سی آی ای تمامی اصول پذیرفته شده‌ی حقوق بشر، قانون اساسی ایالات متحده و معیارهای جهانی را با شنکجه زندانیان افغان نقض کرده است.

آقای غنی گفت که حکومت افغانستان اجازه تکرار این عملکرد را به نیروهای امریکایی در افغانستان نخواهد داد.

اشرف غنی افزوده است که گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا تکان دهنده است، تمامی اصول قبول شده حقوق بشر، قانون اساسی ایالات متحده و تمامی نورم‌های قبول شده بین‌المللی از سوی مأموران سازمان سیا نقض شده است.

سی آی ای پس از حمله‌های یازده سپتامبر؛ از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ یعنی در جریان دو دوره حکومت جورج دبلیو بوشِ؛ ۱۱۹ زندانی را در افغانستان، تایلند و برخی از کشورهای دیگر با روش‌های خشن و شکنجه مورد بازجویی قرار داده است.

محرومیت از خواب، سیلی زدن، کوبیدن فرد به دیوار، قراردادن در جعبه‌های کوچک، نگهداری فرد مظنون در انزوا، خفه کردن در آب و تهدید مداوم به مرگ از شیوه‌های تکان دهنده‌ی این بازجویی‌ها گفته شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *