خشم “غنی” نسبت به شکنجه زندانیان افغان توسط امریکا

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان واکنش تندی نسبت به شکنجه زندانیان افغان توسط ماموران سی آی ای یا “دستگاه استخباراتی امریکا” نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اخیرأ کمیته اطلاعاتی مجلس سنای ایالات متحده امریکا گزارشی را منتشر کرده است که براساس آن زندانیان افغان در مراکز مربوط به سی آی ای یا دستگاه استخباراتی امریکا، به صورت وحشتناک شکنجه شده اند.

با این حال رئیس جمهورغنی، شام روز چهارشنبه (19 قوس) در یک نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری واکنش تندی نسبت به عملکرد ماموران سی آی ای “دستگاه استخباراتی” امریکا نشان داد.

وی گفت: سازمان استخباراتی امریکا، با شنکجه زندانیان افغان تمام اصول قبول شده حقوق بشر، قانون ایالات متحده امریکا، اخلاق جهانی را زیر پا کرده است بنابراین دولت افغانستان آنرا به شدیدترین الفاظ محکوم می کند و چنین اعمال هیچگونه توجیه ندارد و اعمال خبیثه می باشد.

وی افزود که گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا نشان میدهد که شماری از زندانیان افغان سخت تحت شکنجه ماموران سی آی ای امریکا قرار گرفته اند و حقوق شان پایمال شده است.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که ما می خواهیم تعداد افغانهای زندانی که مورد شکنجه قرار گرفته اند، معلوم شود تا برای اعادهء حیثیت و حقوق شان اقدام کنیم.

رئیس جمهور گفت که جای درد و رنج این است که تعدادی از این زندانیان شکنجه شده، بی گناه بوده اند.

آقای غنی خاطرنشان کرد که اصل مهم موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا این است که بعد از ختم سال ۲۰۱۴میلادی هیچ کسی نمی تواند در خاک افغانستان زندان داشته، اتباع افغان را زندانی نماید و یا در خانه های آنها داخل شود.

به گفته رئیس جمهور غنی دولت افغانستان به یک مرحله ملی از حاکمیت خویش داخل می شود و در این دوره، حاکمیت ملی به صورت کامل در اختیار حکومت خواهد بود.

محمد اشرف غنی در ادامه سخنانش افزود که مسئله بنیادی در افغانستان این است که جنگ موجب نفرت می شود و تمام ارزش های انسانی را پایمال می کند، بنا براین ضرورت مبرم این جامعه صلح است.

رئیس جمهورغنی با تاکید بر اینکه صلح از اولویت های دولت افغانستان است، از تمام شهروندان کشور خواست تا دست به دست هم دهند و از حلقه خبیثه جنگ رهایی یابند.

آقای غنی با اشاره بر اینکه دین مقدس اسلام و قانون اساسی افغانستان ارزش بیشتری را به بشر قایل شده است خاطرنشان کرد که ما مصمم هستیم تا تخطی های حقوق بشر را از بین ببریم تا حق و حقوق مردم  خویش را تامین کنیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *