پایان ماموریت جنگی قوای ناتو در افغانستان

جوزف اندرسن، فرمانده‌ عمومی قوای مشترک امریکا و ناتو (آیساف) در افغانستان روز دوشنبه رسما ختم دوره ماموریت اش را در این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فرمانده‌ عمومی آیساف که مسئولیت هماهنگی و راه‌اندازی تمامی عملیات‌های نظامی این نیروها را در افغانستان به عهده داشت، به صورت رسمی به کارش در افغانستان پایان داد.

فرماندهی عمومی قوای آیساف در افغانستان پس از 13 سال جنگ علیه تروریسم و نیروهای گروه طالبان در این کشور به ماموریت خویش نقطه پایان گذاشت و پرچمی که برای رویارویی با هراس‌افگنان در میدان‌های نبرد برافراشته شده بود به نشانه‌ی پایان مأموریت جنگی نیروهای نظامی ۴۸ کشور اروپایی و امریکایی پائین آورده شد.

 

قوای آیساف در افغانستان متشکل از نیروهای نظامی 48 کشور اروپایی و امریکایی بودند که در 13 سال گذشته علیه شبه نظامیان طالب و القاعده در این کشور مبارزه کرده و براساس آمار ارایه شده از سوی آیساف، بیش از 19 هزار تن از شبه نظامیان طالب در جنگ با آنان کشته و یا دستگیر شده اند.

قرار است دوره رسمی ماموریت نظامی ناتو در افغانستان با ختم سال 2014 رسما خاتمه یابد و کشورهای عضو ناتو با آغاز سال 2015 دوره ماموریت شان در افغانستان را بیشتر روی مشوره دهی و آموزش نیروهای نظامی افغانستان متمرکزخواهد کرد.

ایالات متحده امریکا براساس توافقت نامه امنیتی که با دولت افغانستان امضا کرده است تا ده سال آینده نزدیک به ده هزار سربازش را در افغانستان نگه میدارد و این نیروها همچنان نقش مبارزه با تروریسم، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان را به عهده خواهند داشت.

همچنین در مراسم ختم دوره ماموریت فرمانده عمومی آیساف، جنرال کمبل فرمانده‌ی عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که نیروهای امنیتی افغان از توانایی های خوبی برخوردار هستند و می‌توانند با هراس افگنان مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد که نیروهای ناتو منبعد نیروهای امنیتی افغانستان را در بخش‌های عملیاتی و راهبردی کمک خواهد کرد تا دستاوردهایی که طی 13 سال گذشته به سختی بدست آمده نگاه داشته شوند.

آقای کمبل تاکید کرد که تا کمتر از یک ماه دیگر ناتو مأموریت تازه‌اش را در افغانستان آغاز خواهد کرد، مأموریتی که آموزش، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان در اولویت آن خواهد بود.

گفتنی است با پایان سال ۲۰۱۴میلادی مأموریت جنگی ناتو نیز به پایان می‌رسد، کشورهای عضو ناتو بار دیگر در افغانستان ماموریت جنگی نخواهند داشت، اما بخشی از نیروهای امریکایی مبارزه با هراس‌افگنی را در کشور ادامه خواهند داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *