تامین امنیت از خواستهای اساسی زنان در افغانستان

دفتر معاونيت سازمان ملل متحد در شهر مزارشريف ولایت بلخ، در یک نشست از روز “جهاني باز” تحت عنوان مشاركت زنان در امور سياسي و برنامه‌هاي صلح تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست با حضور شماری از فعالان حقوق زن، مسئولان ادارات محلي، نمايندگان شوراي ولايتي، فعالان نهادهاي جامعه مدني و استادان دانشگاه‌ها برگزارش شد.

در این نشست تاکید شد که عوامل مختلف از جمله نبود امنیت باعث شده است تا حضور زنان در عرضه سياسي در افغانستان كمرنگ باشد.

شركت كنندگان این نشست بيشتر زنان بودند که در گروه‌هاي مختلف در باره موضوعات مرتبط به زنان گفت وگو کردند تا فعاليت‌هاي زنان را در بخش‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بررسي و چالش‌ها و نيز راه حل‌ها را به نمايندگي سياسي سازمان ملل متحد در شمال پشنهاد کردند.

آنان بر اهميت نقش زنان در پروسهٔ صلح و فعاليت‌هاي سياسي در افغانستان تاکید کردند اما باورهای سنتي و عدم باورمندی به ظرفيت و توانائي زنان را از جمله مشکلاتی خواندند که به آنها اجازه داده نشده است تا به گونهٔ گسترده در فعاليت‌هاي سياسي سهيم شوند.

اشتراک کنندگان این نشست از حكومت وحدت ملي خواستند كه چالش‌ها و مشكلات كنوني كه در برابر فعاليت و مشاركت زنان در اجتماع وجود دارد از ميان بر دارد تا زنان در فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نقش مهمي را بازي كنند.

گفتنی است که به تازگی ایالات متحده امریکا برای برنامه توانمند سازی زنان در افغانستان، 216 میلیون دالر کمک کرده و قرار است سایر کشورهای خارجی نیز 200 میلیون دالر را طی چهار سال آینده برای آموزش و تقویت زنان در ادارت دولتی کمک کنند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *