موافقت نامه امنیتی کابل- واشنگتن امضا شد

موافقت نامه امنیتی افغانستان، ایالات متحده امریکا و ناتو بر اساس توافقات از قبل انجام شده، میان دو کشور بعد از ظهر امروز سه شنبه (8 میزان) در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این موافقت نامه میان محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و جیمز کنگهام سفیر امریکا در کابل، با حضور رئیس جمهوری جدید، رئیس اجرایی و شماری از رهبران جهادی به امضا رسید.

پس از امضای این موافقت نامه، محمد اشرف غنی احمدزی با بیاینه کوتاهی ضمن استقبال از امضای موافقت نامه امنیتی گفت: من به مردم افغانستان اطمینان میدهم این تصمیم را که بزرگان افغانستان گرفته اند، به خیر مردم افغانستان است.

رئیس‌جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد که این سند همکاری توسط دولت افغانستان به گونه جدی مطالعه شده و آن  تفاهم نامه دو جانبه ایی است که در صورت نیاز بر بنیاد منافع ملی دو کشور تغییر خواهد کرد.

آقای غنی افزود که بر اساس این موافقت نامه، تجهیزات هسته ای در خاک افغانستان جابجا و یا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: پیمان امنیتی کابل – واشنگتن تهدیدی برای کشورهای همسایه مان نیست و این سند برای ثبات افغانستان و دفاع در مقابل شبکه های هراس افکن امضا شده‌است.

رئیس جمهوری جدید افغانستان می گوید که کمک‌ 16 میلیارد دالری های وعده شده جامعه جهانی در نشست شیکاگو، برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان به مصرف خواهد رسید.

او گفت: نیروهای بین المللی به هیچ عنوان حق ورود به خانه ها و اماکن مقدس مانند مساجد را نخواهند داشت.

وی تاکید کرد که تمامی حرکت های نظامیان امریکایی به فيصله حکومت افغانستان استوار خواهد بود و این موافقت‌نامه را بربنیاد منافع ملی خود امضا کردیم.

همچنین دکترعبدالله عبدالله، رئیس‌اجرایی حکومت گفت: امروز قدمی فراتر برای قانونمند شدن حضور نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان برداشته شد.

آقای عبدالله افرود: افغانستان این موافقت‌نامه را با درنظرداشت منافع، امنیت و نیازهای کشورش امضا کرده‌است. وی ابراز امیدواری کرد که نیروهای امنیتی طوری حمایت شوند که بتوانند در سالهای آینده روی پای خود بایستند.

داکترعبدالله خاطرنشان کرد که مفاد موافقت‌نامه‌ را مطالعه کرده و آن را به سود افغانستان می‌داند و در این موافقت‌نامه تلاش شده تا حداکثر منافع افغانستان محفوظ باشد.

این در حالیست که حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان از امضای این پیمان خودداری کرد و این موضوع باعث بروز تنش در روابط امریکا با افغانستان شد.

آقای کرزی گفته بود، در صورتیکه پیمان امنیتی با امریکا منجر به آمدن صلح به کشورش نشود و امریکا نبرد علیه طالبان را ادامه دهد، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نخواهد کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *