پیمان امنیتی با امریکا پس از مراسم تحلیف امضا میشود

یک مقام ارشد عضو ناتو مدعی شده است که اشرف‌غنی احمدزی رئیس‌جمهور جدید افغانستان تنها ۲۴ ساعت پس از برگزاری مراسم تحلیف پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را امضا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پس از ابراز نگرانی سناتوران افغان نسبت به امضای پیمان امنیتی این کشور با امریکا بدون در نظر گرفتن منافع افغانستان در آن، یک مقام ناتو از امضای این پیمان توسط احمدزی رئیس‌جمهور جدید افغانستان، یک روز پس از مراسم تحلیف خبر داد.

این مقام ناتو گفته‌است: مراسم سوگند وفاداری اشرف غنی احمدزی، دوشنبه آینده برگزار خواهد شد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که او(رئیس‌جمهور احمدزی) در 24 ساعت پس از آن، موافقتنامه‌های امنیتی را با امریکا و ناتو، امضا خواهد کرد.

این مقام ناتو در حالی از امضای این پیمان توسط رئیس‌جمهور جدید افغانستان سخن می‌گوید که کرزی پس از گذشت یک سال از تدوین پیمان مذکور به خاطر پذیرفته نشدن خواست‌های‌ افغانستان از سوی واشنگتن این موافقت‌نامه را امضا نکرد و این کار را به رئیس‌جمهور آینده واگذار نمود.

رئیس‌جمهور کرزی خواستار آغاز عملی مذاکرات صلح با طالبان و پایان عملیات‌های خودسر نیروهای خارجی در افغانستان بود که این امر محقق نشد.

امریکا خواهان مصونیت قضایی برای نیروهای خود در افغانستان است تا در صورت وقوع هرگونه جرم و جنایتی از سوی آن‌ها،دستگاه‌های امنیتی و قضایی افغانستان نتوانند آن‌ها را بازداشت و محاکمه کنند.

علاوه براین ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان که حضور نیروهای عضو ناتو را نیز در برخواهد داشت منجر به تداوم نفوذ و دخالت امریکا و کشورهای اروپایی در افغانستان خواهد شد.

برایند تمام این نگرانی‌های مخالفان این است که امریکا با تحمیل پیمان امنیتی به دولت افغانستان درصدد این است ادامه حضور خود، بر تمام امورات آن نیز حاکم باشد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *