روسیه و اوکراین بر سرآتش بس دائمی توافق کردند

گزارش‌ها از روسیه و اوکراین حاکی از آنست که رؤسای جمهور دو کشور امروز چهارشنبه، (۱۲ سنبله) بر سرآتش‌بس دائمی در منطقه «دُنباس» به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رویترز با استناد به اطلاعیه دفتر مطبوعاتی پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، گزارش داد که او با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، بر سر آتش‌بس دائمی در منطقه دنباس در شرق اوکراین به توافق رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است که بعد از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری دو کشور «تفاهم متقابلی حاصل شد که اقداماتی برای برقراری صلح در شرق اوکراین انجام شود».

در همین حال تلویزیون «روسیه امروز» نیز از قول دیمیتری پوشکوف، مسئول دفتر مطبوعاتی پوتین، گزارش داده است که «روسیه و اوکراین بر سر توقف خشونت‌ها به طور گسترده توافق کرده‌اند».

از زمان سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین، و فرار وی به روسیه، منطقه دنباس واقع در شرق اوکراین دستخوش ناآرامی‌ها و اوج گرفتن تنش‌های نظامی میان تجزیه‌طلبان مورد حمایت روسیه و ارتش اوکراین بوده است.

طی این مدت ۲۶۰۰ نفر در درگیری‌های شرق این کشور کشته شده‌اند.

روسیه از طرف اوکراین و غرب متهم است که به تجزیه‌طلبان شرق اوکراین که اکثریت آنها به زبان روسی حرف می‌زنند، کمک مالی و نظامی می‌کند و نیروهای آنها را آموزش می‌دهد تا در نهایت شرق اوکراین نیز مانند منطقه کریمه از اوکراین جدا شود.

در همین زمینه سازمان ناتو اعلام کرده است که بیش از هزار نیروی نظامی روسی مستقیما وارد مناطق شرق اوکراین شده و علیه نیروهای نظامی این کشور وارد جنگ شده‌اند.

بسیاری از صنایع سنگین اوکراین در دنباس قرار دارد، منطقه‌ای که سهمی ۱۸ درصدی در تولید ناخالص ملی این کشور دارد.

اما روسای جمهور روسیه و اوکراین در حالی به توافق آتش‌بس دائمی رسیده‌اند که طی یک هفته دو گفته منسوب به ولادیمیر پوتین به موجی از نگرانی‌ها دامن زده است.

قبلا رسانه‌های روسیه گزارش دادند که آقای پوتین در یک برنامه تلویزیونی خواستار استقلال منطقه شرق اوکراین شده است، موضوعی که بلافاصله از طرف کرملین تکذیب شد.

در مورد دیگر، روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» از قول خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، نقل کرد که پوتین در تماس تلفنی با وی گفته است که «اگر دستور دهد، نیروهای نظامی روسیه در دو هفته می‌توانند پایتخت اوکراین را به تصرف خود درآورند».

خبرگزاری دولتی اینترفکس روسیه در همین زمینه روز سه‌شنبه از قول یوری اوشاکوف، مشاور کاخ کرملین، گزارش داد که «اگر باروسو چنین اظهاراتی را از قول پوتین نقل کرده باشد، این اقدام بر خلاف تمامی موازین دیپلماتیک خواهد بود».

آقای اوشاکوف مشخصا تکذیب نکرد که ولادیمیر پوتین چنین تهدیدی کرده است، اما گفت که این کار برازنده یک شخصیت دیپلماتیک نیست.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، نیز روز امروز چهارشنبه برای شرکت در نشست سران پیمان ناتو و دیدار از کشور استونی در حوزه بالتیک، وارد اروپا شد.

آقای اوباما در این سفر بر حمایت امریکا از «امنیت منطقه بالتیک» تاکید کرده و گفته است که کشورش خود را به دفاع از تمامی اعضای ناتو در برابر هر گونه تجاوز متعهد می‌داند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود در اجلاس تازه ناتو که در ولز برگزار خواهد شد تصمیم به ایجاد نیروی نظامی با «آمادگی بسیار بالا» برای روبه‌رو شدن با «خشونت» روسیه در اوکراین و دیگر بحران‌های بین‌المللی گرفته شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *