زندانهای مخفی امریکا و انگلیس در هلمند و قندهار

هیات اعزامی حکومت افغانستان جهت بررسی ایجاد و چگونگی زندان های مخفی توسط امریکا و انگلیس در ولایات قندهار و هلمند سفر کردند و دراین سفر دریافته اند که امریکا و انگلیس شش زندان مخفی در قندهار و هلمند دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دولت افغانستان اوایل هفته جاری از وجود زندان های مخفی توسط خارجی ها در این کشور با خبر شد و حامدکرزی برای بررسی بیشتر یک هیات مشتکل از ارگانهای امنیتی را ایجاد کرد.

این هیات مشتکل از وزارت های دفاع، امور داخله، ریاست عمومی امینت ملی و دادستان کل کشور می باشد که جهت روشن شدن موضوع به ولایات جنوبی هلمند و قندهار سفر کردند و با مقامات خارجی دیدار و نشست های داشته اند.

براساس گزارش هیات موظف، امریکا و انگلیس شش زندان مخفی از دولت افغانستان در ولایت هلمند و قندهار دارند که دها تن از افغانها در آن زندانی هستند.

هیات اعزامی به حکم رئیس جمهور کرزی گزارش خود را به رئیس جمهور ارایه کردند و براساس آن سه زندان تحت کنترل امریکا و انگلیس در فرودگاه ولایت هلمند و سه زندان هم در فرودگاه ولایت قندهار تحت کنترل نیروهای امریکایی و انگلیس است و تمام زندانی که درآن زندانی شده اند، افغان هستند.

این هیات با شماری از زندانی ها در زندان مخفی امریکا و انگلیس در هلمند و قندهار صحبت های داشته و زندانی ها اداعا کرده اند که برای گرفتاری و به زندان انداختن آنها هیچ مدرکی وجود ندارد.

در همین حال حامدکرزی تاکید کرده که خارجی به هیچ عنوانی حق دستگیری و زندانی کردن افغانها را ندارد بلکه این امر بر خلاف قانون اساسی افغانستان می باشد.

رئیس جمهور به ارگانهای امنیتی و دادستانی کل کشور هدایت داد تا هرچه زود برای رهایی زندانی ها و مسدود شدن زندان های مخفی تحت کنترل امریکا و انگلیس در ولایت هلمند و قندهار اقدام نمایند و از سوی هم از خارجی سوال شود که به جز از شش زندان مخفی در قندهار و هلمند، زندان های مخفی دیگر هم در افغانستان دارند یا خیر؟

همچنین رئیس جمهورکرزی گفته است که این زندان ها مسدود گردد و دوسیه های زندانیان در زندان بگرام نیز مورد بررسی قرار گرفته و به صورت جدی عملی گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *