عبدالله به کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داد

داکترعبدالله عبدالله نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری کشور با هشدار به کمیسیون مستقل انتخابات گفت که “هیچ بازی” در مورد نتایج انتخابات از چشم مردم دور نخواهند ماند و به انجام نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالله در مراسم یاد بود از بیست دومین سال پیروزی مجاهدین(هشت ثور) در کابل گفت:  تیم او تصمیم گرفته بود که تا اعلام نتایج نهایی انتخابات حرفی نزند تا باعث تشویق اذهان مردم نشود، “اما وقتی که ببینیم در جایی حق‌تلفی صورت می‌گیرد، به مردم افغانستان وعده می‌دهیم که صدای ما خاموش نخواهد بود و از حق مردم انشاءالله دفاع می‌کنیم.”

این مراسم که از سوی رهبران جهادی در هوتل انترکانتینتال کابل برگزار شده بود، محمد یونس قانونی معاون دوم رئیس جمهوری، زلمی رسول وزیر خارجه پیشین و نامزدی که براساس نتایج ابتدایی آراء در رده سوم قرار دارد، محمد محقق و شماری از رهبران و فرماندهان جهادی نیز حضور داشتند.

همچنین استاد محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله گفت: “حرف ما این است که چرا با رای مردم افغانستان بازی شود؟ چرا ملتی که تیم مورد نظرشان را به قله‌های پیروزی رسانده، حق‌شان ضایع شود؟”

معاون دوم آقای عبدالله گفت که به شکایت‌های آنها رسیدگی نمی‌شود و شکایتنامه‌هایش در مورد تقلبات انتخاباتی در نهادهای انتخاباتی به صورت “خودکار” به برگه‌های “جعلی دیگر” تغییر داده می‎شوند.

محمد محقق از حامد کرزی رئیس جمهوری هم خواست جلو “تقلباتی” را بگیرد که به گفته او، “در همین شب و روزها” و پس از انتخابات جریان دارد. او افزود که آقای کرزی باید در مرحله آخر ریاست جمهوری خود کشور را به سوی “بحران سوق ندهد”.

آقای محقق همچنین گفت: “برادرانی که در کمیسیون هستند ــ البته بعضی‌هایشان را می‌گویم ــ آنهایی که مصدر اساسی کارها هستند، کارهای ناشایسته‌ای کرده‌اند که ما در مورد آنها سند داریم.”

محقق با “فرض محال” خواندن رفتن انتخابات به دور دوم، گفت که “در دور دوم هم چنان حماسه بیافرینیم که رقیبان ما دست و پا آویزانتر از امروز به صحنه بیایند.”

او گفت که اگر انتخابات به دور دوم برود، برخی از “نامزدهای نسبتا پیشتاز” دیگر به تیم اصلاحات و همگرایی خواهند پیوست و آرای این تیم به بالای هفتاد درصد خواهد رسید.

آقای محقق از جامعه جهانی هم خواست که از شفافیت روند انتخابات نظارت کند.

براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از نامزدها برنده نشده و آقای عبدالله ۴۴.۹۴ و آقای احمدزی ۳۱.۴۷ درصد کل آرا به کسب کرده اند.

هنوز سرنوشت ۴۴۴ صندوق دیگر نامشخص است و حدود صد هزار رای دیگر باطل اعلام شده است و به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم میرود و این دور دوم انتخابات با رقابت عبدالله و اشرف غنی در هفتم جوزا برگزار می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *