طالبان کنترل برخی از مناطق فاریاب را بدست گرفتند

گروه شبه نظامیان طالبان کنترل برخی مناطق ولایت مرزی فاریاب در شمال افغانستان را به دست گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طالبان که در صفوف آنها نمایندگان اقوام ازبک ها و ترکمن ها هم مشاهده می شود در ولایت های مرزی فاریاب و جوزجان افغانستان در امتداد مرز ترکمنستان مواضع خود را تقویت کرده اند.

مقامات ترکمن با چشم پوشی، تلاش دارند فعالیت های طالبان در مرز را نادیده گرفته و ˈبی طرفیˈ خود را به نمایش بگذرند.

دولت ترکمنستان با سیاست مذاکره با رهبران ترکمن های مقیم ولایت فاریاب افغانستان و همچنین اعطای کمک هایی از قبیل مواد غذایی و برق سعی در حفظ ثبات در این منطقه مرزی را دارد.

براساس این گزارش، به تازگی گروهی از روحانیون افغانستان که در میان آنها افرادی از طالبان نیز بودند با مقامات ترکمنستان از جمله ˈوپای حاجی افˈ معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان ملاقات کردند.

موضع ترکمنستان درحالی است که دیگر کشورهای آسیای مرکزی شامل ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان به منظور مقابله با خشونت ها و حملات تروریستی بعد از خروج نیروهای بین الملی از افغانستان در سال میلادی جاری به طور منظم رزمایش های ضد تروریستی برگزار کرده اند.

با این وجود جلسه اضطراری شورای امنیت دولتی ترکمنستان به ریاست قربانگلی بردی محمداف رییس جمهوری و فرمانده عالی نیروهای مسلح ترکمنستان به منظور افزایش اقداماتی حفاظتی از مرز تشکیل شد.

ترکمنستان دارای مرز زمینی با افغانستان، ایران، قزاقستان و ازبکستان و از طریق دریای خزر نیز با کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان و آذربایجان هم مرز است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *