نرخ کرسی های دولتی در افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه / میز اجتماع

فساد به پیمانه وسیع در چهر های سفید وسیاه و خاکستری اساس و بنیان زندگی آدم افغانستانی را در حوزه های سیاست ، اجتماع ، فرهنگ ، دچار از هم گسیختگی فاحش ساخته است .

دراین اواخر سخن ازدست به دست شدن کرسی مقام ولایات در بدل پول برای هرگونه افرادی که بتواند این پول را آماده کند فرقی نمی کند که از خود دولت باشد یا یکی از چهره های مخالف دولت مدیر کاریزما باشد یا آدم بی سوادی که حتی از سخن گفتن روزمره اش عاجز باشد .

گفته می شود که رحمت الله راشدی در صدد دست یازیدن به کرسی مقام ولایت نورستان در بدل $ 350000 دالر است که منبع تمویل این پول لشکر طیبه پاکستان است .

براساس این خبر دانسته می شود که مافیای مسلط بر کابینه حاکمیت مستقیما در تبانی با جریان های هراس افگن در ورای مرزهای شرقی کشوردرحال داد وستد مقام ولایات در کشور است که از این رهگذر می توانند هم امنیت این ولایات را به چالش بکشند وهم چانه زنی های پولی را کم و زیاد کنند چنانچه نرخ کرسی ولایت نورستان $ 400000 تعیین شده است ولی چانه زنی ها ولابی گری های اقتصادی مافیای داخل حاکمیت با تخفیف پنجاه هزار دالری به رحمت الله راشدی واگذار می گردد .

داده های اطلاعاتی حکایت از آن دارد ـ که مولوی رحمت الله راشدی به عنوان نخستین داوطلب مستحق کرسی نورستان درتماس با عبدالخالق فراهیرئیس اداره مستقل ارگان های محل، حاضرشده است تا در بدل انتصابش به ولایت نورستان مبلغ 400 هزار دالرامریکایی بپردازد.

مولوی راشدی به ابتکار صابر خروتی مشاور اقای فراهی وداکتر فرید ماموندزی معاون اول ارگانهای محل، موفق به ملاقات با عبدالخالق فراهی شده بود. عبدالخالق فراهی به مولوی راشدی گفته است که ما حاضریم با تخفیف پنجاه هزار دالر، شما را به کرسی ولایت نورستان معرفی کنیم.

اگر این روند ادامه پیدا کند مدیریت سیاست برمردم نیز دستخوش از این گونه زد وبند های کوچک وبزرگ پولی خواهد شد که اصول مدیریت سیاسی در آینده نزدیک نه از رهگذر انتخابات و آرای مردم بلکه در سایه پول های که از مجرا های جریان های هراس افگن و افراط گرا برگزیده خواهد شد .

به حراج رفتن یا به لیلام گذاشتن مقام یک ولایت در بدل پول موضوع تکان دهنده ایست که شالوده یک نظام مردم سالار را نشانه می رود و آن را ار بیخ وبن فرو می ریزاند .

و دغدغه تحقق یک نظام مبتنی بر ازرشهای دموکراتیک را در روح و روان آدم افغانستانی می کشد و ابن آژیر خطری است که فردا های مان را تهدید می کند .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *