کرزی، دانشگاه علوم زراعتی و تکنالوژی قندهار را افتتاح کرد

 

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان عصر دیروز پس از اشتراک در هشتمین دور مذاکرات سه جانبه سران افغانستان، ترکیه و پاکستان وارد شهر قندهار شد و قبل از ظهر امروز(شنبه 26 دلو) دانشگاه ملی علوم زراعتی و تکنولوژی رسماً افتتاح نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در مراسم افتتاح این دانشگاه، سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند و شماری از وزرای کابینه و والی قندهار حضور داشتند.

رئیس جمهور کشور طی صحبتی ضمن خوش آمدید به وزیر خارجه هند و هیات همراه اش، گفت که این دانشگاه یک مرکز ملی است و برای تمام محصلین افغانستان بوده، در اینجا متخصصین زراعت آموزش های عالی به سویه ماستری را از سوی استادان افغانستان و هند کسب می کنند.

رئیس جمهور گفت که افغانستان بخاطر بی دانشی و عدم تعلیم پایمال گردید و زمانیکه علم و دانش نباشد وسایل نیز وجود ندارد، زیرا ترقی کشور های از طریق علم و تکنالوژی ثابت شده است.

حامد کرزی افزود که افغانستان از طریق این پوهنتون ملی علوم زراعتی و تکنولوژی نه تنها از نگاه غلات جات خودکفا می شود بلکه مرکز تحقیقاتی بزرگ نیز خواهد شد و این پوهنتون این گرهء محکم دوستی در عرصه علم میان افغانستان و هند خواهد بود.

رئیس جمهور خطاب به محصلین افغان گفت که هند با ما کمک خواهد کرد اما به یک دست صدا نمی آید باید دست های ما یعنی از جوانان و استادان ما نیز با آنها یکجا گردد و شب و روز را یکی کرده، یک ثانیهء وقت را ضایع نسازند و تعلیم کنند و از اندوخته استادان و پروفیسوران هندی استفاده اعظمی نمایند.

حامد کرزی در مورد میوه جات و سبریجات افغانستان گفت که انگور، خربوزه، ناک و انار ما در دنیا نظیر ندارد و از بدخشان تا هرات میوه ما در دنیا بی نظیر است و هر ولایت افغانستان میوه خاصی خود را دارد اما باید میوه های افغانستان همراه با گندم و حبوبات بیشتر شود.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه افغانستان و شهر کندهار رنج های فراوانی را متقبل شده است، گفت که باید رنج کشور را کاهش بدهیم و این کار با کسب تعلیم، دانش و آموزش امکان پذیر است.

سلمان خورشید وزیر خارجه هند در این مراسم طی صحبتی ضمن اینکه از پیشینه و اهمیت تاریخی کندهار یاد آوری نموده گفت که برای کشور های روبه انکشاف مانند هند و افغانستان، جاییکه هنوز هم اکثریت مردم بخاطر معیشت و امرار معاش به زمین زراعتی وابسته هستند، سکتور زراعت باید نقش  محرک رشد و توسعه اقتصادی را ایفاء کند.

وزیر خارجه هند گفت که افتتاح این پوهنتون فقط آغاز رشته طویل همکاری ها میان دو کشور است و برای من بزرگترین افتخار است که در این مراسم شرکت میکنم.

 وی خاطر نشان کرد که برای هند، یک افغانستان نیرومند، مرفه و از لحاظ اقتصادی مستقل، اولویت ستراتیژیک بوده و عنصر کلیدی موافقتنامه همکاری های ستراتیژیک میان هر دو کشور بشمار میرود.  بناً  به مشارکت خویش در پروژه این پوهنتون زراعتی، به دیده یک فعالیت مهم همکاری های ستراتیژیک هند و افغانستان می نگریم.

وی افزود که هند تا حال ۶۱۴ بورسیه زراعتی را برای محصلان افغان فراهم کرده است که فعلاً در انستیتوت های زراعتی هند مصروف فراگیری آموزش اند. موصوف اظهار امیدواری کرد که شمار زیادی آنان روزی دوباره منحیث اساتید به این پوهنتون برگردند.

وزیر خارجه هند خاطر نشان کرد: تروریزم و افراطیت امروز به عنوان بزرگترین تهدید در برابر امنیت و ثبات افغانستان قرار داشته و مردم افغانستان را هدف قرار میدهد و ما نیز مانند شما سالهاست با این تهدید ها مواجه هستیم و میدانیم که همکاری میان دوستان و متحدان برای مبارزه با این پدیده شوم یک امر مهم است.  هند همواره در مبارزه با تروریزم و افراطیت در کنار افغانستان خواهد بود.

وی در مورد پروسه صلح افغانستان گفت: ما از تلاش های شما برای ایجاد پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان  حمایت میکنیم. این پروسه برای مخالفین مسلح دولت که حاضر اند روابط شان با تروریزم را قطع کرده و به قانون اساسی افغانستان احترام گذارند، فرصتی است تا آنها بتوانند مانند شهروندان افغان به زندگی عادی در کشور شان برگردند.

وزیر خارجه هند افزود: افغانستان و این ولایت  میتواند بار دیگر به جایگاه گذشته خود که مهد فعالیت های اقتصادی منطقه بود، بازگردد. افغانستان منابع عظیم طبیعی دارد و موقعیت بی نظیر این کشور باعث پیوند بازار های شرق میانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و چین میگردد. هند متعهد است تا افغانستان از این موقعیت خویش به بهترین وجه استفاده نماید.

کار ایجاد پوهنتون ملی زراعتی و تکنولوژی در سال ۱۳۸۸ بنابر هدایت رئیس جمهور کشور آغاز یافت و در طی پنج سال گذشته متخصصان هندی مجموعاً شش بار به افغانستان سفر نمودند و راه های ایجاد این پوهنتون را در همکاری با وزارت تحصیلات عالی افغانستان مطالعه و بررسی کردند. سال گذشته مجلس کابینه فیصله نمود تا این پوهنتون که اهداف آن تدریس، تحقیق و ترویج است، در ولایت کندهار تاسیس گردد.

در این پوهنتون در ابتدا ۳۲ تن محصل از دانشگاه های مختلف کشور به بشمول مامورین وزارت زراعت به کمک استادان هندی و افغان به سویه فوق لیسانس تحصیل خواهند کرد.

در نظر است که در آینده این دانشگاه محصلین بیشتر را از دانشگاه های سراسر افغانستان جذب کند و کشور هند در نظر دارد که برنامه های ماستری را در رشته های اقتصاد زراعتی و ترویج و علوم  حیوانی در این پوهنتون ایجاد کند.

همچنان در آینده برنامه دوکتورا، تربیه استادان و ایجاد لابراتوار های تحقیقاتی و فارم های زراعتی نیز در این پوهنتون در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور کشور در جریان سفرش به ولایت کندهار با شماری از بزرگان و متنفذین آن ولایت نیز دیدار کرد و مشکلات محلی شانرا استماع نمود و برای حل آن به مراجع مربوط هدایات لازم صادر کرد.

حامد کرزی همچنان به زیارت خرقه مبارک رفت و در آنجا برای برقراری صلح وثبات و رفاه و آسایش مردم افغانستان به درگاه خداوند (ج) دعا نمود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *