غرب کابل ، غرق در نا امنی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – اجتماع

حکومت فعلی افغانستان در حال پایان یافتن است و همه در حال آماده گی برای انتخابات و تعیین فرد تازه برای روی کار آمدن در حکومت است.

با این حال، هنوز هم ناامنی، ناآرامی و عدم حضور حکومت مرکزی در شماری از مناطق کشور، مردم را آزار داده و باشنده گان کشور از این ناحیه هراسان هستند.

در این بین، شمار زیادی از مردم در کنار از دست دادن اموال و دارایی شان، جان عزیزانشان را نیز از دست داده اند. متاسفانه کابل به عنوان پایتخت کشور نیز با حضور تعداد بیشتر نیروهای امنیتی داخلی و خارجی نیز از این امر مستثنی نبوده و مردم آن با مشکلات زیاد ناامنی روبرو بوده اند.

یکی از نقاط پایتخت که زیادتر از این موارد، شاهد بوده است، منطقه دشت برچی در غرب کابل است! دشت برچی در غرب کابل و در ناحیه سیزدهم پایتخت موقعیت دارد که بیش از دو میلیون تن در آن منطقه زنده گی می کنند.

موقعیت جغرافیایی و تقسیم نفوس در این منطقه از پایتخت به شکلی است که اکثر قریب به اتفاق باشنده گان آن را یک قوم تشکیل داده و از دیگر اقوام کمتر در آن حضور دارند.

با این اوصاف، مشکلات ناامنی از انواع مختلف، سرقت ها، قتل، کشتار و جرایم جنایی در این منطقه به وفور وجود دارد. این امر، مشکلات زیاد را برای مردم این منطقه به وجود آورده و صدای آنها را به آسمان رسانده است.

عبدالعظیم یک تن از باشنده گان ایستگاه شفاخانه دشت برچی به خاورمیانه گفت :«دزدی به اندازه ای زیاد شده که دیگر نمی توان به راحتی، موتر خود را در سرک ایستاد کرد و برای انجام دادن کار آن را رها کرد؛ چون دزدان، پلیت موتر را با خود می برند.»

به گفته وی، دزدان بعد از بردن پلیت موتر، شماره خود را گذاشته و در قبال گرفتن، پول، پلیت را بازپس می دهند.

این مرد از مقام های امنیتی خواست تا در این رابطه اقدام جدی روی دست گرفته و مانع پیشرفت بیش از این، دزدی و سرقت در دشت برچی شوند.

بانو رویا که در یک دانشگاه خصوصی درس می خواند در گفتگو با خاومیانه اظهار داشت که تنها سرقت در برچی نیست و در کنار آن، قتل و جرایم جنایی نیز به شدت دیده می شود.

این بانو افزود :«از همسایه ما در روز روشن دزدی کردند، دزدان با استفاده از زمان حضور کودکان که از مکتب به خانه آمده بودند، وارد خانه شده و دار و ندار همسایه ما را با خود بردند و هیچ اتفاقی نیافتاد و نیروهای امنیتی هم در ساحه حضور نیافتند و شاید بعد از یک ساعت در محل حاضر شدند.»

یک مرد 34 ساله به نام الیاس در گفتگو با خاورمیانه، نیروهای امنیتی حوزه سیزدهم را در ناامنی ها و سرقت های این منطقه، دخیل دانسته و از نیروهای امنیتی خواست تا در این رابطه اقدام های جدی روی دست گیرند و از این روند جلوگیری نمایند.

در عین حال، حشمت ستانکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که پولیس کابل همواره سعی و تلاش کرده تا امنیت به صورت خوب تامین شود.

به گفته وی، برای کاهش هرچه بیشتر ناامنی و جرایم جنایی در سطح پایتخت، به تعداد 500 منسوب پولیس مربوط به قطعه واکنش به تازه گی در حوزه های مختلف گماشته شده است.

وی ضمن اینکه ناامنی، سرقت و جرایم جنایی در ناحیه سیزدهم شهر کابل را تائید کرد، افزود که بعضی جرایم کلان در این منطقه رخ داده است؛ اما در ماه های گذشته این جرایم کاهش یافته است.

ستانکزی به بافت اجتماعی ناحیه سیزدهم اشاره کرده و اظهار داشت که بررسی های پولیس نشان می دهد که در بیشتر قضایای اتفاق افتاده در دشت برچی، خود مردم محل دست داشته و افراد بیگانه در آن نقش نداشتند.

از سویی هم، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل می گوید که مردم دشت برچی با پولیس و حوزه سیزدهم امنیتی، همکار نبوده و در مدت های طولانی، با آمر حوزه دیدار نمی کنند تا مشکلات خود را بازگو کنند.

بر اساس اظهارات منبع :«بدون همکاری مردم با پولیس، هیچ مشکلی حل نمی شود.»

ستانکزی یک بار دیگر از مردم کابل، به ویژه مردم دشت برچی خواست تا با پولیس همکاری داشته و افراد و فعالیت های مشکوک را به پولیس گزارش دهند.

با این حال، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل، دست داشتن پولیس در ناامنی ها و جرایم جنایی دشت برچی را رد کرده و بیان داشت که تا حال گزارشی در این رابطه نبوده و برای مقام های پولیس پایتخت ثابت نشده که پولیس در جرایم دست داشته باشد.

منبع تصریح کرد که در صورت ثابت شدن دخالت پولیس در جرایم جنایی، بدون در نظر داشتن موقف شخص متخلف، وی بازداشت شده و به پنجه قانون سپرده می شود.

خواستم در این رابطه نظر آمر حوزه سیزدهم امنیتی را داشته باشم؛ اما سخنگوی فرماندهی پولیس کابل اظهار داشت که فرمانده پولیس کابل به هیچ آمر حوزه اجازه مصاحبه را نداده است و تمام مسایل از طریق بخش مطبوعات فرماندهی پولیس حل می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *