انتظار واشنگتن برای امضای پیمان امنیتی با کابل

واشنگتن برای امضای پيمان امنيتی با کابل تا پايان دوره کرزی منتظر می ماند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه وال استریت ژورنال، نوشت امریکا که از چشم‌انداز امضای پیمان امنیتی با افغانستان توسط حامد کرزی ناامید شده، قصد دارد برای امضای این پیمان تا پایان دوره ریاست جمهوری او منتظر بماند و بعد در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 تصمیم بگیرد.

پیمان امنیتی کابل – واشنگتن که دو طرف مدتی طولانی در مورد آن مذاکره کردند و حامد کرزی به رغم موافقت لویه جرگه هنوز آن را امضا نکرده است، شرایط حضور نظامی امریکا را در افغانستان پس از سال 2014 مشخص می‌کند.

وال استریت ژورنال به نقل از یک عضو دولت امریکا نوشت: اگر حامدکرزی نمی خواهد بخشی از راه‌حل باشد، ما باید راهی برای عبور از او پیدا کنیم.

وی افزود: عمل‌گرایانه است که اذعان کنیم به روشنی مشخص است که کرزی ممکن است این توافقنامه را امضا نکند و او نماینده صدای مردم افغان نباشد.

امریکا قصد دارد پس از خروج نیروهای رزمی ناتو از افغانستان که برای اواخر سال کنونی میلادی پیش‌بینی شده است، کمی بیش از 10 هزار سرباز خود را برای عملیات ضد تروریستی و آموزش نیروهای محلی در افغانستان نگه دارد.

واشنگتن با این حال تهدید کرد در صورتی که پیمان امنیتی دو جانبه تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری 5 اپریل امضا نشود، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و نیروهای افغان را تنها می گذارد.

با این وضعیت حامد کرزی رئیس کشورمان می گوید: هیچ چیز نمی تواند او را مجبور کند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری این پیمان را امضا کرد.

به گفته آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، رئیس جمهور کرزی احتمالا این وظیفه را به جانشین خود محول خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *