عاقبت سکوت آمریکا در مقابل سعودی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – تروریسم

بخشی از مصاحبه ی اسپانائوس در مورد رابطه ی مستند تروریسم و عربستان سعودی با رسانه ها :

از آن‌‌جا که مقام‌های سعودی هم‌پیمان بسیار نزدیک مقام‌های انگلیسی و امریکایی هستند، بنا بر این، تردید دارم که انتقادی از سوی اوباما درباره مثلا موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی شنیده شود.

خب، به این دلیل که از حمایت دولت انگلیس و دولت امریکا برخوردارند که در واقع این دو کشور خود به سعودی‌ها وابسته هستند. سعودی‌های از تروریسم علیه کشورهای هدف استفاده می‌کنند، همان‌گونه که در عراق شاهد هستیم و نیز در مسابقه‌های بازی‌های زمستانی المپیک سوچی می‌بینیم. تروریست‌های چچنی که المپیک را تهدید می‌کنند از حمایت عربستان سعودی برخوردار هستند.

تردید دارم که این درخواست تاثیر زیادی داشته باشد. آن چه تاثیر بیشتری دارد فشار از سوی دولت‌ها است اما همان گونه که می‌بینیم دولت‌های انگلیس و امریکا از موضوع انتقاد از وضعیت حقوق بشر بسیار گزینشی استفاده می‌کنند.

من نمونه اوکراین را مثال می‌زنم. شما سخنان زیادی درباره نقض حقوق بشر در این کشور می‌شنوید اما در واقع تظاهرات‌کنندگان در اوکراین عضو گروه‌های نازی و نئو نازی هستند، از خشونت استفاده می‌کنند و ساختمان‌های دولتی را اشغال می‌کنند. اما این دولت‌ها حمایت همه‌جانبه از تظاهرات‌کنندگان در اوکراین به عمل می‌آورند و می‌گویند آنان معترضان صلح‌جو هستند و از دولت انتقاد می‌کنند.

از این رو، این یک نمونه از چیزی است که شاهد هستیم. این دولت‌ها از حقوق بشر به مثابه یک مسئله سیاسی استفاده می‌کنند.

هنگامی که اوباما به عربستان سعودی سفر کند، باید با مقام‌های این کشور درباره حمایت دولت ریاض از تروریست‌ها در سوریه، چچن و عراق مقابله کند و البته عربستان اصلی‌ترین کشور مسئول حملات تروریستی یازدهم سپتمبر به امریکا بود. با این حال، من تردید دارم که اوباما درباره این موضوع‌ها با مقام‌های سعودی گفت‌وگو کند.

آن‌ها به وضوح چنین فکری می‌کنند. اما در نهایت چنین نخواهد شد. در کوتاه مدت می‌توانند قدرت را حفظ کنند اما این موضوع به شدت به حمایت بین المللی از رژیم سعودی وابسته است که در حال حاضر از چنین حمایتی برخوردار است.

در واقع هدف اوباما از سفر به عربستان این است که می‌گوید سعودی‌ها از ما ناراحت هستند زیرا ما سوریه و ایران را بمباران نکرده‌ایم. بنا بر این، به آن‌جا می‌رود تا سعی کند به این ناراحتی‌ها پایان دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *