جاسوسی امریکا از کشورهای تحت سلطه اش بیشتر می شود

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

با وجود همه افشاگری های انجام شده درباره ابعاد جهانی جاسوسی های غیر اخلاقی آژانس امنیت ملی امریکا، باز هم رسانه های غربی از این خبر می دهند که غعالیت این آژانس نه متوقف می شود و نه حتی محدود خواهد شد.

برخی منابع غربی در روزهای گذشته با اشاره به این موضوع گفته اند که دستگاه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا آنقدر عریض است که «به سادگی نمی‌توان نقش آن را عوض کرد.»

این تحلیلگران می گویند مهم نیست چه تعداد گروه و هیات، جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا را غیرقانونی توصیف کنند، این دستگاه آن قدر عریض است که «به سادگی نمی‌توان نقش آن را عوض کرد.»

جالب است توجه کنیم که در گزارش دویست و سی و هشت صفحه‌ای هیات نظارت بر آزادی‌های مدنی و حریم خصوصی آمده است که بند موسوم به بخش دویست و پانزده از قانون میهن‌پرستی آمریکا «ادله کافی برای حمایت» از برنامه سازمان‌های جاسوسی برای گردآوری روزانه میلیون‌ها مکالمه شهروندان آمریکایی وجود ندارد.

اما آنها که با ساختار داخلی دولت و جامعه امریکا آشنا هستند می گویند اصلا مهم نیست که درون این قوانین چه نوشته شده است. آنچه اهمیت دارد این است که صرف نظر از اینکه در قوانین چه آمده این فعالیت ها متوقف نخواهد شد چرا که گروه هایی بسیار قدرتمند منافع مهمی در آن دارند و نهادهایی مانند آژانس امنیت ملی امریکا بیش از آنکه نماینده مردم یا مدافع امنیت و حقوق آنها باشند سازمان هایی برای تامین منافع برخی مافیاهای بین المللی هستند.

تحلیلگران امریکایی می گویند بدون توجه به این که چه دلایلی برای تحقیقات داخلی ممکن است، وجود داشته باشد و این که هیات‌های مستقل یا کمیته‌های تحقیق چه بگویند و حتی آنچه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد، «فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن متوقف نخواهد شد.

لازم است به یاد بیاوریم که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز بیست و هفت دی در سخنانی مهم از تغییرات جزئی در نحوه جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی افراد از سوی آژانس امنیت ملی خبر داد.

جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا به بروز خشم گسترده در سراسر جهان منجر شده است.

اوباما در این سخنرانی تاکید کرده بود: «آمریکا از افراد عادی که امنیت ملی ما را تهدید نمی‌کنند، جاسوسی نمی‌کند.» این در حالی است که دریستر گفت باراک اوباما برنامه جاسوسی را متوقف نمی کند، «زیرا آن چه ما می‌دانیم این است که ده‌ها و اگر نگوییم صدها میلیارد دلار برای این دولت پلیسی که در آمریکا داریم، هزینه شده است؛ زیرساختی عظیم که همه چیز را از مکالمات تلفنی تا اطلاعات صوتی و تصویری و هواپیماهای بدون سرنشین و همه وجوه این سیستم که به سادگی نمی‌توان آن را تغییر داد.»

در همین حال پنجاه و سه درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جدید «یو.اس.ای تودی USA TODAY » و «مرکز پژوهشی پیو Pew Research Center »، مخالفتشان را با سیاست دولت آمریکا در جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی و مکالمات تلفنی که در قالب طرح به اصطلاح ضد تروریستی این کشور صورت می‌گیرد، ابراز کرده‌اند.

در این نظرسنجی که از پانزدهم تا نوزدهم ژانویه دوهزار و چهارده با شرکت هزار و پانصد و چهار آمریکایی صورت گرفت، تنها چهل درصد از شرکت‌کنندگان از این گونه اقدامات حمایت کردند. شمار آمریکایی‌های حامی فعالیت‌های جاسوسی این کشور نسبت به آمار جولای سال گذشته که از حمایت پنجاه درصد از آمریکایی‌ها و مخالفت چهل و چهار درصد از شرکت‌کنندگان حکایت داشت، کمتر شده است.

اما علامتی از اینکه نظرات این دسته از مردم امریکا برای دولت این کشور اهمیتی داشته باشد وجود ندارد و به همین دلیل تقریبا با اطمینان می توان گفت تمام سخنان باراک اوباما در این باره در واقع سیاه بازی هایی برای خام کردن افکار عمومی و ادامه و بلکه تعمیق جاسوسی از آنهاست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *