امضای موافقتنامه امنیتی، طولانی ترین جنگ امریکا در تاریخ

شماری از اعضای مجلس سنای امریکا اعم از حزب دیموکرات و جمهوریخواه، از معرفی یک قطعنامه خبر دادند که بر اساس آن کانگرس باید در تصمیم گیری در مورد سرنوشت حضور نیروهای امریکایی در افغانستان شامل ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سناتوران که این قطعنامه را تهیه کرده اند می گویند که از این پس باید مردم امریکا در مورد حضور نظامیان کشور شان در افغانستان تصمیم بگیرند.

 یک گروهِ چهار نفری از سناتوران امریکایی گفته اند که زمان آن فرا رسیده تا نیروهای امریکایی از افغانستان به کشور شان باز گردند.

این چهار سناتور از حزب دیموکرات و جمهوریخواه همچنین از معرفی یک قطعنامه به مجلس سنای ایالات متحده خبر دادند که بر اساس آن کانگرس نیز باید پس از این در روند تصمیم گیری در مورد حضور نظامیان امریکایی در افغانستان دخیل ساخته شود.

 مایک لی، سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا گفته که مردم امریکا باید از طریق نمایندگان شان در کانگرس در مورد حضور نظامیان کشور شان در افغانستان نقش داشته باشند.

 او گفت: “تصمیم ادامه قربانی دادن خون و پول مان در این جنگ نباید تنها از سوی قصر سفید و پنتاگون گرفته شود.”

 این سناتور امریکایی همچنان اضافه کرده است که در صورت امضای توافقنامه دوجانبۀ امنیتی و دفاعی بین کابل – واشنگتن، “طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا” پایان نه، بلکه ادامه خواهد یافت.

 بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده ماه گذشته در سخنرانی سالانه اش در کانگرس گفت که “طولانی ترین جنگ امریکا” تا اخیر سال روان میلادی سر انجام به پایان خواهد رسید.

ایالات متحده در نظر دارد تا حضور نظامی اش را به شکل محدود پس از سال ۲۰۱۴ در چارچوب یک توافقنامه امنیتی با افغانستان حفظ کند. اما سرنوشت امضای  این توافقنامه هنوز معلوم نبوده و اخیراً اظهارات تند حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در مورد امضای آن، خشم مقامات امریکایی را در برانگیخته است.

 جو منشن سناتور دیموکرات از ایالت ویرجینای غربی و از حامیان قطعنامه معرفی شده، حکومت کرزی را “رژیم فاسد “خوانده و گفته است که معرفی این قطعنامه به رئیس جمهور کرزی این پیام را می فرستد که آنان بیش از این از او حمایت نخواهند کرد.

 این سناتور امریکایی افزود: “رئیس جمهور کرزی متحد ما نیست و او این را کاملاً روشن ساخته است.”

 سناتور منشن علاوه کرد که در این قطعنامه آمده است که مردم افغانستان باید خود در مورد سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

سناتور جو منشن حضور نظامی کشورش را در افغانستان ناکام خوانده گفت که پس از این نیز ایالات متحده در افغانستان موفق نخواهد بود.

 وزارت دفاع ایالات متحده در نظر دارد بین ۸  تا ۱۰هزار سرباز امریکایی را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نگهدارد. اما قصر سفید می گوید که رئیس جمهور اوباما هیچ سرباز امریکایی را در افغانستان نگه نخواهد داشت مگر این که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، توافقنامه دو جانبه امنیتی و دفاعی را با ایالات متحده به امضا برساند.

 ایالات متحده در طول بیش از ۱۲سال حضور نظامی در افغانستان بیش از ۲۳۰۰ سرباز اش را از دست داده و اضافه تر از ۶۰۰ میلیارد دالر را در آن کشور به مصرف رسانیده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *