واشنگتن نگران از دست دادن پایگاه هایش در افغانستان

سازمان های اطلاعاتی امریکا درباره از دست دادن پایگاه های هواپیماهای بدون سرنشین خود در پاکستان و افغانستان نگرانند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقامات اطلاعاتی و نظامی امریکایی بر این باورند اگر حامد کرزی، معاهده بحث برانگیز امنیتی با امریکا را امضا نکند، امریکا در حفظ پایگاه های خود در این کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.

نگرانی جدید مقامات امریکایی منعکس کننده این موضوع است که چگونه حضور و عملکرد نظامیان امریکایی در افغانستان به طور مستقیم منافع امنیتی امریکایی ها را در پاکستان در طولانی مدت تحت تأثیر قرار می دهد.

دولت اوباما تیمی از کارشناسان امنیتی، نظامی و سیاسی را به منظور ارائه راهکارهای دیگری برای کاهش خسارات ناشی از ناکامی در نهایی شدن توافق نامه امنیتی دو جانبه با افغانستان، سازماندهی کرده است.

مقامات امریکایی می گویند این توافق نامه سال گذشته تکمیل شد، آنها همچنین از حامد کرزی خواسته اند در سریع ترین زمان ممکن است توافق نامه را اجرایی کند.

اما رئیس جمهور کرزی برای امضای این توافق نامه شرط هایی برای واشنگتن تعیین کرده است، پایان یافتن حملات مرگبار طیاره های بدون سرنشین امریکایی و همچنین حملات شبانه به خانه های مردم افغانستان از جمله این شرط هاست.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا تهدید کرده است اگر کرزی این توافق نامه را امضا نکند همه نظامیان امریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

به گفته مقامات امریکایی، در این صورت، پایگاه های طیاره های بدون سرنشین سیا در افغانستان تعطیل خواهند شد زیرا دیگر نمی توان از آنها محافظت کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه داون از نیویارک، سازمان های اطلاعاتی امریکایی می گویند نزدیک ترین پایگاه های جایگزین برای طیاره های بدون سرنشین امریکایی از مناطق مرزی کوهستانی در پاکستان بسیار دور خواهند بود، جایی که سیا ادعا می کند مخفیگاه شبه نظامیان است.

دولت پاکستان نیز از عملیات طیاره های بدون سرنشین امریکایی ناخرسند است و می گوید در این حملات غیر نظامیان محلی کشته می شوند.

بر اساس این گزارش، سازمان های امریکایی همچنین در این باره نگرانند که نزدیک ترین پایگاه های جایگزین بسیار دور خواهند بود بدین ترتیب نظارت و نشان دادن واکنش سریع به بحران احتمالی در منطقه دشوار خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *