کرزی: صلح در افغانستان بستگی به امریکا و پاکستان دارد

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان در یک کنفرانس خبری امروز(شنبه 5 جدی) درکابل گفت: از حکومت امریکا و متحدین شان تکراراً می خواهیم که برای امضای قرارداد امنیتی با افغانستان، پروسه صلح را آغاز کنند و برای ما ثابت کنند که منحیث یک دولت همکار و متحد افغانستان می باشند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور گفت که از دید و تجربه من، صلح افغانستان بستگی مستقیم با امریکا و پاکستان دارد، اگر امریکا و پاکستان در این راستا صادقانه عمل کنند، پروسه صلح آغاز می شود و در کشور ما صلح بر قرار می گردد.

حامد کرزی در این رابطه افزود: اگر یکی از این کشور ها در این راستا صادق نیست کشور دیگر برای ما بگوید که همکار ما در این مورد صادق نیست تا ما بدانیم که در این پروسه کی همکار است و کی نیست.

رئیس جمهور گفت که از جمله شرایطی که ما به هیچ وجه از آن گذشته نمی توانیم، آغاز عملی پروسه صلح است، به این معنی که هیچ خارجی نتواند از نبود صلح و ادامه جنگ و یا نا امنی در افغانستان برای تضیعف وطن ما و کنترول بر اوضاع از طریق دسایس و یا بوجود آوردن همچون حالاتی کشور ما را به سوی ملوک الطوایفی ببرد.

رئیس جمهور با اشاره به اوضاع کشور در یک هفتهء گذشته گفت که این حالات برای ما بازهم ثابت کرد که در نبود پروسه صلح و امن در افغانستان، مردم کشور ما برای ده سال دیگر هم در حضور نیروها و پایگاه های خارجی، یک روز زیر بمباردمان امریکایی و ناتو و روز دیگر به نام طالب کشته می شوند.

وی در بخشی از سخنان اش با انتقاد شدید از امریکا گفت: براساس معلوماتی که من دارم، بگرام کارخانه طالب‌سازی است. بگرام جایی است که مردم بیگناه آن جا آورده می‌شوند و به آنها علیه خاک خود و دولت خود نفرت سپرده می‌شود، از راه توهین، شکنجه و آزار. زندان بگرام جایی است که مردم بیگناه افغانستان انداخته می‌شوند و از آنجا علیه کشور خود بسیج می‌شوند.

حامد کرزی گفت: امریکا و ناتو از ما این توقع را نداشته باشند که برای ابد در یک حالت نیمه جنگ و نا امنی زندگی کنیم. ما مانند سایر ملل جهان حق زندگی با امن و با عزت را داریم و حق داریم که برای آن کوشش کنیم و خود را به آن برسانیم.

رئیس جمهور در این کنفرانس خبری تصریح کرد که اگر موافقتنامه امنیتی امضا می گردید و در غوربند بمباردمان صورت می گرفت، در کابل مردم بیگناه کشته میشد، در قندهار بازیکنان فوتبال و در لغمان ورزشکاران کشته می شدند، در آنجا ملامتی از دولت افغانستان بود. مردم افغانستان حق داشتند که از ما می پرسیدند که چرا ضمانت های درستی برای آوردن امن نگرفتیم ولی به خارجی ها پایگاه ها را سپردیم

رئیس جمهور گفت که ما مخالف موافقتنامه امنیتی با امریکا نیستیم بلکه برای کشور خود صلح می خواهیم. موافقتنامه امنیتی باید باعث صلح در کشور ما شود، نه باعث ادامه جنگ، او گفت هرگز از شیوه کمک‌های مالی امریکا در دوازده سال گذشته راضی نبودیم بخاطر این که پول آن‌ها توسط خودشان به مصرف می‌رسید.

حامد کرزی گفت که ما روابط با امریکا و زندگی مسالمت آمیز و دوستانه را با جهان می خواهیم ولی این روابط نمی تواند منفعت آنان را به قیمت حیات مردم افغانستان تضمین کند.

حامد کرزی در مورد تبلیغات غرب اشاره نموده، گفت که برای شکستن روان افغانستان و تضعیف روحیه ملی مردم، تبلیغات شدید از طریق برخی از رسانه ها در جریان است.

رئیس جمهور گفت: اعلاناتی ساخته شده است که مردم افغانستان را بترسانند و روحیه شان را ضیعف سازند تا برای امضای قرارداد امنیتی مجبور شوند، متاسفانه این اعلانات از طریق تلویزیون های خود ما به نشر می رسید که در عقب آن ناتو و سفارت های غربی قرار دارند.

حامد کرزی گفت که متحد همرای متحد دیگر خویش از طریق جنگ روانی، تضعیف کردن و ترسانیدن آن کار نمی کند، ما افغانها از دوستی معنای دیگری داریم، در دوستی صداقت، همکاری و کمک است.

رئیس جمهور خطاب به تلویزیونهای داخلی کشور گفت شما نباید تبلیغات بیگانه ها را بر خلاف مردم افغانستان انجام دهید و باید منفعت خاک خود و اهداف بیگانه ها را تفکیک نماید.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه افغانستان امضای این قرارداد را می خواهد، گفت که اگر صلح تضمین نشود، پروسه صلح آغاز نگردد، امنیت به کشور ما بر نگردد و برای دوستی صادقانه به افغانستان اطمینان داده نشود، امضای این قرارداد عواقبی مانند معاهده های گندمک و دیورند خواهد داشت که تا حال مردم افغانستان در آتش آن می سوزند.

او افزود، اگر صلح در افغانستان برقرار نشود بهتر است امریکا کشور را ترک کند تا این کشور از سردگمی نجات پیدا کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که جرگه را بخاطری خواستیم که امریکا بداند که مردم افغانستان مخالف حضور شان نیست بلکه حضور آنان را در امنیت خود می خواهند، نه در نا امنی خود، یعنی آنهائیکه استدلال می کنند که پیمان را بدون قید و شرط امضا کن به این معنی نباشد که امریکا حضور داشته باشد و بمباردمان بالای کشور ما و حملات به نام طالب بالای مردم ما ادامه پیدا کند و در اطراف جنگ و نا امنی باشد.

رئیس جمهور در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات به وقت و زمان معین آن برگزار می گردد و نیروهای امنیتی اطمینان دادند که در بیشتر از ۹۰ در صد حوزه های انتخاباتی، انتخابات برگزار می گردد.

حامد کرزی با خرسندی از این اطمینان ارگان های امنیتی کشور گفت که افتخار به اردوی ملی، پولیس ملی و نیروهای ریاست عمومی امنیت ملی ما که برای تدویر انتخابات نقش اساسی امنیت را به عهده دارند و این نقش را آنها به صورت بهتر آن ادا کرده می توانند، آنان در گذشته نیز قربانی داده اند و فرزندان فداکار این خاک هستند و ما به گفته های شان اطمینان داریم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *