امضای پیمان امنیتی با امریکا، تقویت جنگ در افغانستان

حامدکرزی رئیس جمهوری کشورمان در یک حرکت تازه تاکید کرده است که بدون آغاز عملی و علنی پروسه صلح، امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا باعث تقویت بهانه جنگ و ایجاد ملوک الطوایفی در افغانستان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه؛ هیات اعزامی به دستور رئیس جمهورکرزی به پروان گفته است که در عملیات نیروهای امریکائی در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان ۱۲ فرد ملکی به شهادت رسیده اند.

هیات مؤظف که به تاسی از حکم اخیر رئیس جمهور به منظور بررسی عملیات قوای ائتلاف و موضوع تلفات ملکی در دره وازغر و قریه سرخی ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان عازم آن ولایت گردیده بود، قبل از ظهر امروز(یکشنبه) گزارش یافته های خویش را به جلسه شورای امنیت ملی ارائه کرد.

در گزارش هیات اعزامی ضمن تایید عملیات نیروهای امریکایی و تلفات ملکی ناشی از آن در دره وازغر و قریه سرخی ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان گفته شده است که شهید و مجروح شدن افراد ملکی طی این عملیات واقعیت داشته و بر اساس بررسی هیات و تایید ارگان های امنیتی و محلی، مجموعاً ۱۲ تن از اهالی ملکی بشمول اطفال و زنان شهید و به تعداد ۴ تن دیگر آنان زخمی گردیده اند.

عبدالستار خواصی نماینده مردم پروان در ولسی جرگه و رئیس هیات اعزامی طی گزارش یافته های هیات را بیان داشته گفت که هیات موظف یکجا با والی پروان، مسئولین امنیتی آنولایت و هیات اعزامی ولسی جرگه عازم ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان گردیدند و در جلسه که در حدود ۵۰ تن از بزرگان و موسفیدان آنجا حضور داشتند، پیام همدردی و تسلیت رئیس جمهور به خانواده های قربانیان ابراز شد و به روح شهدای این حادثه اتحاف دعا گردید.

گزارش می افزاید که قبل از ورود نیروهای سپیشل فورس به تاریخ ۲۳ جدی مسئولین امنیتی ولسوالی سیاه گرد در جریان نبوده و با مسئولین امنیتی و مقام ولایت پروان هماهنگی صورت نگرفته است.

هیات در این گزارش پیشنهاده کرده است تا به وارثین شهدا و مجروحین ملکی حادثه و متضررین، کمک های مالی لازم صورت گیرد.

در همین حال رئیس جمهور کرزی یکبار دیگر حمله تروریستی اخیر در شهر کابل و بمباردمان نیروهای امریکایی در ولایت پروان را شدیداً محکوم کرد و گفت که مردم افغانستان همه روزه قربانی عملیات نیروهای خارجی تحت نام مبارزه علیه تروریزم و هم حملات تروریستی طالبان تحت نام موجودیت خارجی ها در افغانستان می شوند.

حامد کرزی تاکید کرد که به دلیل جلوگیری از کشتار مردم افغانستان، آغاز عملی و علنی پروسه صلح و توقف عملیات نیروهای خارجی بالای خانه های مردم افغانستان را منحیث پیش شرط برای امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا گذاشتیم.

رئیس جمهورگفت تا زمانیکه اقدامات عملی در موارد متذکره صورت نگیرد، موافقتنامه امنیتی با امریکا امضا نخواهد شد، زیرا بدون آغاز عملی و علنی پروسه صلح، امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا باعث تقویت بهانهء تشدید جنگ، پراکندگی در کشور و ایجاد ملوک الطوایفی در آن خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *