نظامیان امریکایی 7 کودک و یک زن را در پروان کشتند

نظامیان امریکایی در یک عملیات هوایی شب هنگام در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان هفت کودک و یک زن را کشتند و یک فرد ملکی دیگر را زخمی ساخت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شب گذشته در نتیجه بمباردمان هوایی نیروهای امریکایی در منطقه ساه دره وازغر ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان یک زن و ۷ کودک به شهادت رسیده و یک فرد ملکی زخمی شده است.

با این حال حامدکرزی رئیس جمهوری کشور، بمباردمان نیروهای امریکایی در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان را شدیداً محکوم کرده است.

براساس خبرنامه ای ارگ ریاست جمهوری؛ حامد کرزی ضمن محکوم نمودن شدید این بمباردمان هوایی نظامیان امریکایی گفته است که دولت افغانستان از سالها بدینسو خواستار توقف کامل عملیات ها در دهات و قریه های افغانستان بوده است اما نیروهای امریکایی خلاف تمام توافقات دو جانبه و تضمن های داده شده در نامه رئیس جمهور اوباما، یکبار دیگر به بمباردمان یک منطقه مسکونی و کشتار افراد ملکی مبادرت ورزیدند.

 در نامه اوباما به حامدکرزی نگاشته شده است: “نیروهای امریکایی به خانه های مردم افغانستان احترام گذاشته، ما به تلاش های خود برای احترام به عزت و وقار مردم افغانستان در خانه های شان و زندگی روزمره آنها همانگونه که ما وقار و زندگی مردم امریکا را میخواهیم، ادامه خواهیم داد.”

رئیس جمهور کرزی هیاتی را به منظور بررسی این حادثه به ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان اعزام کرد تا مراتب تسلیت همدردی وی را به خانواده های شهدا رسانیده، در همکاری با والی پروان، شورای ولایتی، علمای دینی، بزرگان محل، این رویداد خونین را به طور همه جانبه بررسی نموده، تلفات و خسارات وارده را تثبیت و گزارش عینی و تفاهم شده را طی سه روز آینده به مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ارائه نمایند.

عملیاتهای شبانه توسط نیروهای امریکایی در قریه و قصبات افغانستان از دوازده سال به این طرف ادامه داشته و این امر باعث نفرت و انزجار رئیس جمهورکرزی و ملت افغانستان بوده اما با آنهم این عملیاتها تحت نام های مختلف در قریه ها و قصبات ادامه پیدا کرده و ده ها افراد ملکی و بیگناه در اثر آن کشته و زخمی شده اند.

قطع عملیاتهای شبانه از خواست های مهم دولت و ملت افغانستان در قبال امضای پیمان امنیتی با امریکا بوده که چنین مورد همواره توسط امریکایی ها نقض شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *