امریکا قبل از سفرهیگل، ازکرزی تقاضای ملاقات کرده بود

جانان موسی زی سخنگوری وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی اش امروز (یکشنبه 17 قوس) با خبرنگاران در کابل گفت: ایالات متحده امریکا قبل از سفر چاک هیگل وزیر دفاع آن کشور به کابل، تقاضای ملاقات را به رئیس جمهورکرزی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی تاکید کرد که امریکا قبل از انجام سفر آقای هیگل به کابل، تقاضای ملاقات دوجانبه را با  رئیس جمهوری اسلامی افغانستان کرده بودند اما رئیس جمهوری کشورمان به یک سفر از قبل تعیین شده به جمهوری اسلامی ایران رفت و امکان ملاقات با هیگل نبود.

او گفت: چاک هیگل همانند وزرای دفاع قبلی امریکا معمولا قبل از روز های مهم رخصتی (عید کرسمس) به افغانستان سفر کرده تا به عساکر شان دید و بازدید داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، آقای هیگل در این سفر با جنرال صاحب بسم الله خان محمدی وزیر دفاع، لوی درستیز قوای مسلح جنرال کریمی و همچنان با محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امورداخله ملاقات های داشته و در رابطه به موافقتنامۀ امنیتی و دفاعی دو جانبه بین افغانستان و ایالات متحده امریکا صحبت صورت گرفته است.

او گفت مقامات ارشد دولت افغانستان موقف رئیس جمهوری کرزی را به وزیر دفاع ایالات متحده امریکا یک بار دیگر تکرار کرده و تاکید نموده اند که دولت افغانستان آماده و علاقمند امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی دوجانبه با امریکا است اما در مرحلۀ فعلی مهمترین موضوع برای دولت افغانستان متن موافقتنامۀ امنیتی ودفاعی که از طرف لویه جرگه مشورتی تائیدشده، می باشد.

وی افزود، یکی از موضوعات این پیمان قطع کامل هرگونه عملیات نظامی علیه خانه های مردم افغانستان است تا عزت، امنیت و مصوونیت شهروندان افغان در داخل خانه های شان محفوظ باشد و دوم، تلاش های همه جانبه و حمایت عملی ایالات متحده امریکا در راستای آغاز پروسۀ صلح ملموس وعملی با مخالفین مسلح دولت افغانستان میباشد.

وی با تاکید بر سفر کرزی به جمهوری اسلامی ایران گفت: قبل از سفر کرزی به تهران، قرار بود  هیات بلند پایه دولتی از وزارت امور داخله ایران به کابل سفر کند و در مورد اقامت شهروندان افغان در ایران به شمول مهاجرین افغان، صحبت ها و مذاکرات همه جانبه و دوجانبه صورت بگیرد.

او گفت، در جریان سفر اخیر سرپرست وزارت امورخارجه آقای ضراراحمد عثمانی به تهران، موضوع حضور شهروندان افغان به شمول مهاجرین افغان در ایران یکی از مباحث عمدۀ مذاکرات دوجانبه بین کابل و تهران بود و رئیس جمهور ایران در آن مذاکرات موافقه کردند تا روی یک موافقتنامۀ دوجانبه جامع و مفصل کار شود تا شهروندان افغان به شمول مهاجرین در داخل ایران ازتمام حقوق شان بهره مند باشند و هم هر گونه نگرانی های امنیتی ایران رسیدگی از جانب افغانسان رفع گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *