ایران با سعودی هم دیدارهای محرمانه داشته است

 

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

یک روزنامه عربی چاپ لندن ادعا کرد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با وساطت دولت سوییس در این کشور اروپایی سرگرم رایزنی برای کم کردن اختلافات هستند

به نقل از العالم روزنامه العرب در این گزارش خود با اشاره به دیدار اخیر وزیر امورخارجه ایران از چند کشور حوزه خلیج فارس و تداوم این دیدارها نوشت که این دیدارها که از حمایت آمریکا و روسیه برای رسیدن به توافق در مورد سوریه نیز برخوردار است، برای رسیدن به یک فضای مثبت جهت برگزاری نشست ژنو2 مورد نیاز است.

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی که پس از توافق ژنو میان ایران و قدرت های بزرگ خود را در فشار دیپلماتیک تهران جهت عادی سازی روابط می بیند شرط هایی را برای این عادی سازی مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، ریاض از طریق کویتی ها به ایران اطلاع داده است که باید از آنچه دخالت در امور کشورهای حوزه خلیج فارس خوانده شده خودداری کند و دست از حمایت از نظام حاکم سوریه به خصوص بشار اسد بردارد و اگر ایران این دو شرط را بپذیرد، حاضر است برای کم کردن اختلافات با این کشور به گفت و گو بپردازد.

در همین حال کارشناسان مسایل منطقه گفته اند : که جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در هیچ کشور منطقه به خصوص اعضای شورای همکاری خلیج فارس ندارد و تهران نیز به هیچ عنوان حاضر نیست متحد راهبردی خود در دمشق را رها کند و بخواهد با عربستان معامله ای در این سطح انجام دهد.

این کارشناسان بر این باور هستند که ریاض در شرایطی که هیچ توانی در منطقه ندارد و عملاً در همه پرونده ها بازنده است، باید با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ شده و دست از آتش افروزی در منطقه بردارد تا آنگونه که وزیر امورخارجه ایران گفته است بتوان برای پایان دادن به درگیری ها و اختلافات در منطقه به یک راه حل خوب رسید.

گفتنی است که محمدجواد ظریف در یک سفر دو روزه با سفر به سه کشور کویت، عمان و قطر با مقامات عالی رتبه این کشورها دیدار کرد و قرار است روز چهارشنبه نیز برای دیداری چند ساعته عازم امارات متحده عربی شود تا به این ترتیب رایزنی های منطقه ای خود با کشورهای همسایه را تکمیل کند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *