جف استينبرگ : محور روسیه – ایران – چین برای امنیت افغانستان تشکیل شود

یکی از کارشناسان سياسي در واشنگتن مي‌گويد، نقش امريکا در افغانستان در آينده‌اي نزديک «به شدت کاهش مي‌يابد» و ديگر کشورها فرصت ايفاي نقش سياسي بيشتر در اين کشور جنگ زده و در کل منطقه خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه – جف استينبرگ سردبير ارشد بررسي اطلاعات اجرايي در گفتگو با شبکه پرس تي وي گفت: هر اتفاقي که در آينده براي افغانستان بيافتد، امريکا در آينده نقش به شدت کمتري در تحولات اين کشور خواهد داشت.

استينبرگ گفت : همسايگان بزرگ افغانستان نظير کشورهاي چين، هند، روسيه، پاکستان و ايران، پس از خروج امريکا از منطقه، نيازمند آن هستند که گردهم جمع شوند و نوعي ساختار امنيتي قابل اعتماد براي کل منطقه راه اندازي کنند.

تاخير و تعويق در امضاي توافق امنيتي ميان امريکا و افغانستان بحث ها درباره نقش امريکا در آينده افغانستان را بار ديگر مطرح کرده است.

 توافق امنيتي ميان افغانستان و امريکا، به نيروهاي اين کشور مصونيت اعطا مي کند و به آنها اجازه مي دهد تا پس از سال ۲۰۱۴ و عقب نشيني نيروهاي خارجي، در اين کشور جنگ زده باقي بمانند .

واشنگتن که پيش تر وعده داده بود همه نيروهاي رزمي خود را تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهد کرد، در تلاش براي امضاي توافق نامه امنيتي با کابل براي حضور بلند مدت در اين کشور آسيايي مي‌باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *