مخالفت حامد کرزی از امضای پیمان سناریوی پیشرفته است ؟

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی به پاسخ سوالی که آیا فیصله های جرگه مشورتی مورد تایید وی می باشد، گفت که مشوره های لویه جرگه به تمام معنی مورد تایید و احترام من است.

رئیس جمهور افزود که ما این قرارداد را به منفعت افغانها می دانیم اما شروط ما در آن امنیت خانه های مردم افغانستان و آغاز عملی پروسه صلح می باشد. اگر در کشور ما صلح برقرار نگردد این قرارداد برای افغانستان باعث شر می شود نه خیر.

حامد کرزی خاطر نشان کرد که این قرارداد نمی تواند به اساس تقاضای یکطرفه امریکا امضا شود، ما هم تقاضا های در این رابطه داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امریکا شرط گذاشت که این قرارداد باید تا ختم سال جاری عیسوی امضا شود، ما شروط امضای آنرا منع حملات امریکا به خانه های مردم افغانستان و آغاز عملی پروسه صلح گذاشتیم و اگر امریکایی ها این دو شرط ما را برآورده کنند، ما حاضر به امضای آن هستیم.

 

حامد کرزی در این مصاحبه به پاسخ سوالی که آیا شما در دیدار تان با خانم رایس خواستار رهایی طالبان افغان از زندان گوانتانامو شدید، گفت این خواست جرگه مشورتی بود اگر شما ماده ۲۹ قطعنامه لویه جرگه را مشاهده کنید در آن آمده است که امریکایی ها زندانیان افغان در گوانتانامو را فوراً به دولت افغانستان بسپارد.

رئیس جمهور گفت اگر امریکا به اساس فیصله جرگه یک ماده جرگه را که امضا کردن موافقتنامه امنیتی است بخواهد، زود عملی شود و ماده دیگر آنرا نخواهد که عملی شود، این قابل قبول نیست.

حامد کرزی به جواب سوالی که آیا شما حاضر هستید که کمک های امریکا را در اثر عدم امضای این قرارداد به خطر باندازید، گفت: “خوب، تصمیم امریکا کار امریکا است، آنها میتوانند تصمیم بگیرند که باشند و یا میتوانند تصمیم بگیرند که نباشند، زمانیکه تصمیم بگیرند که نباشند اگر ما هزار قرارداد امنیتی هم برایشان بدهیم آنها میروند، قسیمیکه در سالهای بعد از جهاد و پیروزی جهاد افغانستان اینها یکباره افغانستان را تنها رها کردند.”

رئیس جمهور افزود که ما به حیث یک ملت حق تحفظ و پیشبرد منفعت خود را داریم، هرچند غریب و بیچاره هستیم ولی حق اینرا داریم که منفعت خود را تشخیص کنیم و به آن کوشش نمائیم.

حامد کرزی در ادامه این مصاحبه گفت که اگر امریکا برای ادامه حضور خود در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ به اساس امضای حکومت افغانستان میخواهد باشد، باید شرایط افغانستان را که شرایط ملت آن می باشد، قبول کند که آن مصئونیت، عزت و امنیت خانه های ما و صلح ماست.

 

حامد کرزی افزود: دشمن اصلی صلح در افغانستان منفعت های بزرگ جهانی است و ما ملت بیچاره سی سال است که از این رنج میبریم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امریکا اگر از ما قرار داد امنیتی را میخواهد در مورد صلح با ما همکار شود در آن صورت ما حضور امریکا را در کشور خود به خیر افغانستان میدانیم، در نبود صلح قرارداد امنیتی با امریکا به این معنی است که بعضی از ولایات و ولسوالی های افغانستان که مردم در آنجا مخالف این قرار داد هستند به طرف طالب بروند و طالب در آنجا مستقل باشد و ما در اینجا، در کابل در آنصورت افغانستان صاحب دو حکومت میشود و آن برای افغانستان بسیار خطرناک است و هیچگاه اجازه آنرا نخواهیم داد.

حامد کرزی در مورد انتخابات آینده در کشور گفت که هیچگاهی اجازه نخواهم داد تا انتخابات ریاست جمهوری به حالت انتخابات قبلی مواجه شود و بعضی ولایات از سهمگیری در انتخابات محروم و انتخابات بدنام شود.

رئیس جمهور افزود که ثبات افغانستان در تطبیق قانون اساسی و همچنان در آمدن رئیس جمهور جدید در این کشور است.

حامد کرزی گفت که افغانستان امروز بسیار هوشیارتر است و ما از تاریخ خود آموختیم و به همین دلیل در لویه جرگه نیز گفتم که جنگ ها را برده ایم، اما سیاست را باختیم، اینبار کوشش می کنیم که برنده سیاست نیز باشیم.

رئیس جمهور در اخیر این مصاحبه به پاسخ سوالی که در زمان زمامداری اش در افغانستان از کدام چیز ها خشنود است، گفت که چیزی که از آن کاملاً راضی هستم صدای واضح و سریع من درمقابل اعمال خشونت طالبان، تروریستان و امریکایی ها علیه مردم افغانستان بوده است و چیز دیگری که من از آن خوشحالم این است که افغانستان دوباره خانه تمام مردم ما شد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *