درگیری پشت پرده آمریکا و ایران بر سر پیمان امنیتی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

يک مقام عالي‌رتبه سازمان ملل مي‌گويد پيمان امنيتي دوجانبه بين افغانستان و امريکا هيچ تاثير چشمگيري بر تامين امنيت پايدار در اين کشور جنگ‌زده نخواهد داشت.

نيکلاس هيسوم، معاون نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور افغانستان اين سخنانرا در ديدار با علاءالدين بروجردي، رئيس کميته امنيت ملي و روابط خارجي مجلس ايران در تهران مطرح کرد.

نماينده سازمان ملل با اشاره به نقش کشورهاي همجوار افغانستان در غلبه بر چالش‌هاي فراروي اين کشور افزود خروج نيروهاي خارجي از افغانستان در سال ۲۰۱۴ چالش‌هاي زيادي را در زمينه‌هاي امنيتي، سياسي و اقتصادي در اين کشور موجب خواهد شود.

هيسوم همچنين تاکيد کرد همکاري ميان گروه‌هاي مختلف در افغانستان نقش مهمي در اين روند ايفا مي‌کند.

واشنگتن که وعده داده بود تمامي نيروهاي رزمي خود را تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند .

اين پيمان در گردهمايي بزرگ لویه جرگه مشورتی مورد تایید بزرگان افغان واقع شده است. لويه جرگه يک مجمع سنتي متشکل از ريش سفيدان و سران قبايل افغانستان است.

بروجردي نيز در اين ديدار به نوبه خود با اشاره به علاقمندي تهران به برقراري امنيت پايدار در افغانستان از جامعه بين‌المللي خواست تمرکز خود را به بازسازي اين کشور جنگ‌زده معطوف کنند.

بروجردي افزود : مسئله تامين امنيت افغانستان بايد به مردم اين کشور واگذار شود و اولويت جامعه جهاني تمرکز بر بازسازي افغانستان و مساعدت و همياري با مردم اين کشور در روند توسعه افغانستان باشد.

اين قانون‌گذار ايراني تاکيد کرد جمهوري اسلامي علاقمند به امنيت پايدار در افغانستان و مشارکت موثر در تامين و ثبات امنيت در اين کشور با استفاده از ابتکارهاي سازمان ملل متحد است.

وي افزود : برقراري صلح، ثبات، امنيت، توسعه و پيشرفت در افغانستان به نفع همه کشورهاي همسايه و مستلزم همکاري‌هاي جمعي تمام آنها مي‌باشد.

بروجردي خاطرنشان کرد : رويکرد مذاکراتي و برگزاري موفق انتخابات رياست جمهوري افغانستان کمک شاياني به روند برقراري امنيت در اين کشور مي‌نمايد و انتخابات افغانستان يک فرصت مناسب براي مردم اين کشور جهت تعيين سرنوشت خود مي باشد.

قرار است انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي استاني افغانستان در ۱۵ آپریل ۲۰۱۴ چند ماه پیش از خروج نیروهای ناتو از این کشور برگزار شود. طبق برنامه‌ريزي‌ها قرار است نيروهاي خارجي تحت رهبري امريکا تا دسامبر ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند.

 منبع : http://www.presstv.ir/detail.fa/336735.html

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *