اسپانیا: ایران قدرت برترمنطقه درخاورمیانه است

وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره قدرت منطقه ای برتر در خاورمیانه بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ” خوزه مانوئل گارسیا مارگالو ” شب گذشته در نشست “حال و آینده مذاکرات با ایران ” با حضور ” خاویر سولانا ” مسؤول سابق سیاست خارجی و امنیت اروپا ،” شالومو بن عامی” وزیر امور خارجه سابق رژیم اسرائیل و دهها تن از محققان ، کارشناسان و دیپلمات های اسپانیایی در مادرید با استقبال از توافق هسته ای ژنو، آن را یک فرصت برای صلح و آرامش در منطقه خواند.

وزیر امور خارجه اسپانیا گفت: پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای بر دو پایه استوار است و آن اینکه هیچکس حق استفاده نظامی از انرژی هسته ای را ندارد و دیگر آنکه باید به استفاده صلح آمیز اعضا از این انرژی کمک کرد.

وی همچنین با انتقاد از سیاست دوگانه اتحادیه اروپا در قبال رژیم اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : افکار عمومی همواره با این پرسش مواجه است که چگونه رژیم اسرائیل حق دارد بمب اتمی داشته باشد اما کشورهایی مانند ایران، مصر یا ترکیه چنین حقی ندارند.

گارسیا مارگالو تصریح کرد : توافق موقتی که با تهران صورت گرفته ، یک خبر خوب برای همگان است و یک فرصت برای گفت وگوی سازنده و احیای صلح در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

وی افزود: برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه یک ضرورت اساسی است، هر چند متأسفانه، پیگیری روند صلح برای سران رژیم اسرائیل در اولویت قرار ندارد.

مارگالو همچنین هشدار داد وضع کنونی منطقه خاورمیانه و تشدید درگیری ها در سوریه ، افزایش اختلافات قومی و مذهبی و موضوعات مشابه دیگر موجب خواهد شد تا دامنه تنش ها به دیگر کشورها نیز سرایت کند و در این شرایط، کشورهای ضعیف تر منطقه خسارات سنگینی را متحمل شوند.

 خاویر سولانا، از دیگر شرکت کنندگان در این نشست که به مدت 10 سال مسئولیت مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده داشت این توافق را بسیار مهم خواند، سولانا با بیان اینکه نقش مستقیمی در این توافق نداشته اما در ماههای اخیر تلاش بسیاری برای انتقال دیدگاههای خود به مقامات غربی طرف مذاکره و حتی روسیه داشته است، تصریح کرد: با گامی که در ژنو برداشته شد کاملا موافقم و همه باید اهمیت این توافق را بدانیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *