منظور مجددی از حرف های امروزش چه بود ؟

در حالیکه نشست مشورتی لویه جرگه در کابل وارد چهارمین روز خویش شد و گمانه ها از اول نیز بر توافق دولت افغانستان روی این پیمان وجود داشت . امروز حامد کرزی در محفل اختتامیه این مجلس رسما امضای پیمان را اعلان کرد .

به گزارش خبر گزاری خاور میانه حامد کرزی در محفل اختامیه این نشست با ابراز تاسف از حمله انتحاری که صبح امروز در شهر جلال اباد به وقوع پیوست سخنان خویش را اغاز نمود .

حامد کرزی در بخش از سخنانش امضای پیمان را با امریکا از روی اجبار خواند و کلید حل بحران جنگ در افغانستان به دست امریکا و پاکستان دانست .

حامد کرزی در بخش دیگر از سخانش افزود مردم افغانستان با امضای این پیمان از امریکا تعهد می خواهد و همکاری صادقانه این کشور را در قبال صلح و تروریزم و انتخابات خواهان است .

رئیس جمهور کرزی در فراز دیگری از سخنانش تاکید کرد که امضای پیمان در صورت مشروعیت پیدا می کند که امریکا صلح فوری در کشور را در دستور کار خویش قراردهد .

کرزی گفت : امضای پیمان سر از همین لحظه اعتبار خواهد داشت و مانع عملیات و جستجو های شبانه وروزانه امریکائیان در خانه های مان خواهد شد .

کرزی تاکید کرد اگر چه امضای پیمان به شدت با غیرت افغانی مان در تضاد است و لی مردم افغانستان با امضای این پیمان درصدد تقویت دوستی افغانها با امریکاست کرزی به پیشنهاد کمیته سیزدهم این جرگه مبنی بر ایجاد یک پایگاه در ولایت بامیان اشاره کرد که برخاسته از حسن نیت مردم افغانستان نسبت به امریکاست .

کرزی در بخش دیگر سخنانش اضافه کرد که در آستانه بر گزاری لویه جرگه برای امضای پیمان گراف نا امنی ها در کشور به شدت پائین امده است لذاست که امریکا باید این سیر نزولی در امنیت حفظ کند .

کرزی در بخش دیگر از سخنانش به پیمان شکنی امریکا در قبال گشایش دفتر قطر برای طالبان اشاره کرد که امریکا تعهد سپرده بود که دفتر قطر هیچگاهی موازی با دولت افغانستان نخواهد بود اما در نهایت امر دیده شد که پرچم امارت اسلامی و لوحه امارت اسلامی در آن تابلو شد که حاکمیت دولت مرکزی افغانستان را زیر سوال برد .

کرزی اضافه نمود امید واریم که این بار دولت امریکا در قبال امضای پیمان صداقت عمل داشته باشد .

در بخش دیگر سخنرانی اش حامد کرزی گفت که امضای پیمان از امریکا تعهد در قبال بر گزاری انتخابات به موقع می خواهد و اگر احیانا این انتخابات به دور دوم کشانده شود باید امریکا در مدت دو هفته انتخابات را دو باره بر گزار سازد نه توقف چند ماهه پروسه انتخابات برای دور دوم .

در اخیر کرزی برای چندمین بار تاکید کرد که ما خواستار فوری عملیات های خانه به خانه نیرو های خارجی هستیم و خواهان توقف کشتار غیر نظامیان در جنگ علیه تروریسم هستیم و الا مفاد این قطعنامه به ضرر افغانستان خواهد بود و ما ملزم به فسخ ان خواهیم بود .

اما انچه در این سخنرانی اهمیت به سزایی داشت همانا مساله امضای این سند توسط حامد کرزی بود که ایشان به نحوی از این مساله طفره رفتند و گفتند که ما در قبال امضای پیمان صلح و امنیت و انتخابات شفاف و عادلانه می خواهیم ایا امریکا حاضر است که ظرف یک ماه یا دو ماه صلح را در کشور پیاده سازد تا من این پیمان را امضاء سازم .

مساله ای که به تنش میان صبغت الله مجددی رئیس بر گزاری لویه جرگه و دولت افغانستان و دولت امریکا منجر شده است .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *