زمان صحبتهای رئیس جمهور درلویه جرگه چه اتفاقاتی افتاد؟

حامدکرزی رئیس جمهوری کشورمان در نشست افتتاحیه جرگه مشورتی امروز(پنجشنبه 30 عقرب) در کابل گفت: من زیر فشار بودم که مردم را به جرگه دعوت نکنم چیزی که در قبل هم وجود داشت با این هم شما را دعوت کردم تا روی موضوع مهم افغانستان بحث و گفت وگو کنید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کرزی در بخش از صحبت هایش تاکید کرد که ما هیچ نماینده ای ندارم و نماینده ما وجدان نمایندگان افغانستان است وبنا براین تلاش کنید که براساس منافع ملی کشورمان عمل نماید.

کرزی به سالهای 2001 اشاره کرد و گفت که دوازده سال قبل دو ساختمان مهم در پنتاگون مورد حمله تروریستی قرار گرفت که درآن سه هزار نفر کشته شدند، و به دنبال آن جامعه جهانی و امریکا بر اساس فیصله شورای امنیت ملی و سازمان ملل متحد به افغانستان به هدف مبارزه علیه تروریزم و القاعده آمدند و مردم افغانستان که سالها در جنگ بود با آغوش باز خارجی ها را پزیرفتند.

کرزی گفت: رژیم طالبان و القاعده و خارجی های که از خارج افغانستان آمده بودند به کمک نیروهای داخلی و خارجی از کشور خارج شدند و افغانستان در دو سال وضعیت خوبی داشت اما بعد از دو سال آهسته آهسته این کشور به طرف ناامنی ها رو آورد و این نامنی ها با مرور زمان افزایش یافت.

او خاطرنشان کرد که افغانستان از دوازده سال به این طرف دو باره خانه هر فرد ملت افغانستان شد، بزرگترین دستآورد ما در 12 سال این است که افغانسان خانه ای تمامی افغانها شد و در کنار آن رشد اقتصادی، مکاتب، صحت وآزادی بیان رشد کرد و امروز افغانستان در جهان شناخته شده است و امروز کلاه، چادرخواهران، لنگی و چپن ما بین المللی شده و همه ای جهانیان ما را میشناسند و هم اکنون 80 دفتر سیاسی از کشور های خارجی در کابل است.

رئیس جمهورکرزی گفت: با تمام این موارد و دستآورد ها امنیت برای مردم افغانستان در این مدت تامین نشد بلکه خانه های مردم بامباران وحریق شد، مردم کشته و زخمی شدند و شماری از افغانها در حملات خارجی ها به نام مبارزهه با تروریزم کشته و زخمی شدند و شماری هم توسط طالبان کشته و زخمی شدند، به هر حال کسانی که در این رویداد ها کشته شدند همه قربانی و شهید هستند.

کرزی افزود، این جنگ و کشتار افراد ملکی توسط نیروهای خارجی باعث شد که در ده سال گذشته افغانستان چندین بار تصمیم بگرید که تعهد که با امریکا دارد آن را لغو کند اما از صبر و حوله کار گرفته شد و از خارجی خواسته شد تا از کشتار افراد ملکی جلوگیری شود.

کرزی با اشاره به نمایندگان اشتراک کننده گفت، این پیمان امنیتی عواقب بد برای ما برای منطقه و جهان دارد، خوب متوجه باشید ما عجله نداریم و باید خوب دقت نمایند که چگونه روی این قرارداد کار کنید.

کرزی بار دیگر روی کشور و پناهگاه امن تروریزم در خاک پاکستان اشاره کرد و گفت تروریزم در دهات و قضبات افغانستان نیت بلکه خارج از این کشور است.

رئیس جمهور گفت: چیزیکه ما در پیمان امنیتی تاکید داشته ایم  قطع مداخله به خانه های مردم بوده و این امر تا یک روز قبل هم ادامه داشته است و تا یک روز قبل امریکا قبول نکردند.

رئیس جمهورکشورمان افزود، پیشنهاد افغانستان به خارجی ها این بوده که نیروهای خارجی حق داخل شدن به خانه های مردم را ندارند، نباید افغانها توسط آنان دستگیر و زندانی شوند، خارجی ها زندان نداشته باشند و با این خواست ما امریکا واکنش نشان داد ه گفت اگر یک سرباز امریکایی ربوده شود و در خانه ها برده شود چی کنم؟ من جواب رد دادم گفت پس ما این پیمان را امضا نمیکنیم، بعدش جان کری تماس گرفت و گفت کرزی اگر سرباز ما ربوده شود حیاتش به خطر باشد ما چی کنم؟ من گفتم ما امضا نمی کنم با رئیس جمهور آینده افغانستان امضا کنید.

کرزی می گوید ، تمامی کشور های خارجی هشدار داده اگر امریکایی ها در افغانستان نباشند ما هم افغانستان را ترک میکنیم و حتی کشور های اسلامی چنین گفته اند.

وی درادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد که با تمام این جنجالها اوباما رئیس جمهور امریکا با امضای خود به من خط ضمانتی فرستاده است، ودر آن تاکید شده هر آنچه خود افغانها بخواهند ما از آن حمایت کرده و روی امنیت افغانستان تلاش می کنیم.

براساس این نامه اوباما، امریکایی ها در حالات اضطراری به داخل خانه مردم وارد می شوند و در غیر آن صورت اجازه داخل شدن را برای بازرسی ندارند و در این نامه روی 9 پایگاه نظامی در نه ولایت افغانستان تاکید شده است که باید به امریکایی ها داده شود.

در همین حال سخنرانی کرزی در جرگه مختل شد و شماری شعار دادند و به این نامه اوباما انتقاد کردند که به دستور رئیس کرزی کسانی که سرو صدا کردند از جلسه اخراج شدند.

کرزی در تلاش نظم و نسق دادن جرگه بود و گفت ما کسانی داریم که مخالف این پیمان هستند و کسانی اعتراض دارند حق شان است چون در افغانستان خون ریخته اند شهید داده اند و همه را متهم به کشورهای ایران و پاکستان نکنید.

او گفت، این قرار داد پیمان امنیتی ده سال است و بعد از ده سال امریکایی ها از افغانستان خارج می شوند و این قرار داد یک مرحله گذاراست، در سال 2014 فیصله ملل متحد ختم می شود و باید تائید مردم افغغانستان را داشته باشند.

وی افزود، شرایط افغانستان آوردن صلح و تامین امنیت است.

کرزی گفت با تصویب این پیمان، کمک ها ادامه پیدا می کند، بخش اردو ونیروهای امنیتی تمویل و تجهیز می شوند، با کشور های منطقه چین، هند، روسیه، پاکستان، ترکیه، عربستان و جمهوری اسلامی ایران مشوره های صورت گرفته و به جز از ایران سایر کشور با تصویب پیمان امنیتی موافق هستند، جمهوری اسلامی ایران مخالف است و حکومت جدید کمی روابط خوبتر دارد.

او گفت، در 40 سال افغانستان برنده جهاد علیه ابرقدرتها بود و یکه تازی امریکا در جهان از برکت جهاد مردم افغانستان است و ایران و پاکستان از برکت جهاد ما رشد کردند اما خود افغانستان از اشغال علنی کامیاب بیرون شد و با اشغال پنهان زیاد اسیب دیده است.

در اخیر رئیس جمهورکرزی، از تمامی اشتراک کنندگان لویه جرگه خواست تا به خیر کشور فیصله کنند و همچنین کرزی به این کلمات به سخنرانی اش نقطه پیان گذاشت” روابط به جهان به خیر ماست و اسقلالیت عزت ماست”.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *