ایران ؛ ژنو3 را دو دسته کرد

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد دومین روز خود شده که بر اساس اخبار روز گذشته، قرار بود طرفین امروز وارد بحث درباره جزئیات و مسائل محتوایی شوند. با این حال، برخی گزارش ها حاکی از وجود عواملی است که در این زمینه مانع ایجاد کرده و جلوی ورود موثر به مباحث دقیق و جزئیات را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه  – در شرایطی که دومین روز مذاکرات ژنو عملاً آغاز شده، هنوز مشخص نیست که آیا طرفین خواهند توانست امروز وارد مباحث محتوایی شده روند تدوین متن توافقنامه هسته ای را آغاز کنند یا خیر.

در این میان، شنیده ها حاکی از آن است که دلیل اصلی عدم ورود به جزئیات و آغاز نشدن روند تدوین متن، همان عامل مشکل ساز دوره قبل، یعنی مواضع تند و غیر اصولی فرانسه است. اما صورت مسئله این بار به این صورت است که بر خلاف انتظارات به وجود آمده از زمان پایان دور پیش تاکنون، گروه 1+5 نتوانسته بار دیگر وحدت خود حول یک موضع منطقی در قبال مذاکرات را بازیابد.

به عبارت دیگر، نه تنها دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 هنوز نتوانسته اند فرانسه را با خود همراه کرده و موضع این کشور را تعدیل کنند، بلکه بیم آن وجود دارد که روند اوضاع حالت عکس به خود گرفته و دیگر کشورهای این گروه ضمن پذیرش موضع تند فرانسه، در یک جبهه در مقابل ایران قرار بگیرند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره کرده : در مذاکرات اخیر، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده بود، ولی باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده‌خواهی‌ها می‌تواند مسیر توافق برد ـ برد را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند‌.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید اختلاف نظرهای موجود در میان اعضای گروه 1+5 در نهایت در چه مسیری به سمت حل و فصل شدن حرکت خواهد کرد و آیا موضع نهایی این گروه، موضعی منطقی و بر اساس احترام متقابل خواهد بود یا خیر.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *