دیدار سرپرست وزارت خارجه با سفرای خارجی مقیم کابل

ضرار احمد عثمانی (مقبل) سرپرست وزارت امور خارجه کشور امروز (سه شنبه) با سفرای کشور های ترکمنستان، چین و هند مقیم کابل دیدار های جداگانه و تعارفی داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرپرست وزارت امورخارجه کشور در ملاقات با توغالاقوف همراه محمدوویچ سفیر جمهوری ترکمنستان از موجودیت دوستی عمیق بین مردمان و همکاری نزدیک بین دولت های دو کشور اظهار رضایت نموده، روی گسترش بیشتر از پیش روابط و همکاری های دو جانبه تأکید نمودند.

آقای عثمانی گفت، “ما در افغانستان می توانیم به همسایگی خویش با ترکمنستان افتخار کنیم چرا که در طول تاریخ روابط بین افغانستان و ترکمنستان پیوند نهایت حسنة داشته ایم و بدون شک آن را ادامه خواهیم داد.  

هردو جانب همچنان روی اهمیت همکاری های منطقوی در چارچوب پروسة استانبول تأکید نمودند.

 سرپرست وزارت امور خارجه از نقش مثبت و حمایت خوب ترکمنستان در قبال پروسة استانبول، خاصتاً رهبری تدبیر اعتماد سازی ایجاد زیربنای منطقوی از سوی این کشور، اظهار قدردانی نمود.

دو جانب همچنان در مورد پیشرفت کار پروژة خط آهن ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان و اهمیت تطبیق پروژة پایپ لاین گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند صحبت نمودند.

همچنین سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با دینگ شیجون سفیر کشور چین در کابل، در رابطه به طیف وسیع روابط و همکاری ها بین افغانستان و جمهوری مردم چین، میزبانی سال آینده چین از نشست وزرای خارجة کشور های قلب آسیا در چار چوب پروسة استانبول، و موضوعات ذیعلاقة دیگر صحبت و تبادل نظر نمودند.

دو جانب در مورد قرارداد دوجانبه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و ایالات متحده و پروسة انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده نیز صحبت نمودند.

آقای عثمانی گفت، “بدون شک چین همسایه خوب و سخاوتمند افغانستان است و در طول تاریخ، با افغانستان روابط خوب داشته و به اساس نیازمندیهای مردم ما در یک دههء گذشته با ما کمک و مساعدت کرده استو  ما این همکاری ها و تلاش ها را جهت بهبود و تقویت بیشتر از پیش نقش چین در افغانستان ادامه بدهیم.”

از سویی هم آقای شیجون سفیر چین گفت، “صلح و ثبات در افغانستان به نفع منطقه و کشورش و برای نشست وزرای پروسة استانبول در سال آینده که در چین برگزار می گردد، آمادگی می گیریم.

وی افزود، “از 6 تدبیر اعتماد سازی شامل این پروسه که برای مردم و دولت افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است، حمایت می کنیم.”

همچنین سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار امر سینها سفیر هند در کابل، در رابطه به برگزاری کنفرانس بین المللی “تجارت با افغانستان” در دهلی جدید که به تاریخ های 27 و 28 عقرب دایر گردید، جریان تکمیل شدن پروژة بند سلما و اراده محکم دو کشور برای تقویت همکاری های ترانزیتی و موضوعات ذیعلاقة دیگر صحبت و تبادل نظر نمودند.

دو جانب در مورد قرارداد دوجانبه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و ایالات متحده و پروسة انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده نیز صحبت نمودند.

آقای عثمانی گفت، “تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان یکی از اولویت های ماست و ما از تلاش و همکاری هند در عرصة اقتصادی و پروژه های عملی در افغانستان سپاسگذاری می کنیم. همچنان فارغین محصل افغان از هند و تعدد پرواز های روزانه میان دو کشور، از نشانه های روابط خوب بین دو کشور است که بدان به دیدة قدر می نگریم.”

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *