آمار تلفات طالبان در سال جاری به 12 هزار تن رسید

کمیتهء تحریمهای سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی گفته که امسال بیشتر از دوازده هزار تن از جنگجویان گروه طالبان، در افغانستان کشته، زخمی و یا هم بازداشت شده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این کمیته در گزارشی که به تازگی به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده، هشدار داده که استفاده از بمب‌های دستی از سوی طالبان به گونه گسترده به یک تاکتیک پیچیده جنگی در افغانستان تبدیل شده است.

استفاده از این بمب‌ها و حمله به اهداف مختلف، گروه طالبان را همچنان در سرخط خبرهای افغانستان نگه داشته ــ حملاتی که در کنار نیروهای امنیتی، شمار زیادی از غیرنظامیان افغان را هم قربانی کرده است.

کمیته تحریم‌های سازمان ملل در این گزارش گفته که ۸۰ درصد تلفات نیروهای امنیتی افغانستان ناشی از انفجار بمب‌های دست‌ساز و مین‌های کنار جاده‌ای است که توسط طالبان کار گذاشته می‌شوند.

 در گزارش سازمان ملل آمده است که دولت به رهبری حامد کرزی با میزان بی‌سابقه خشونت‌ها روبه‌رو است، خشونت‌هایی که براساس این گزارش نظیر آن از سال ۲۰۱۰ تا حالا دیده نشده بود.

 با وجود این، سازمان ملل می‌گوید که طالبان در یک سال گذشته نتوانستند به پیروزی چشمگیری در این کشور دست یابند و در جلب حمایت مردم هم موفقیتی نداشته‌اند.

دراین گزارش همچنین به دولت افغانستان هشدار داده شده که اقدامات جدی را روی دست گیرد تا گروه‌های شورشی نتوانند به مواد منفجره‌ای که برای استخراج معادن در این کشور استفاده می‌شود، دست یابند.

این احتمال در این گزارش مطرح شده که اگر شورشیان به این مواد دست یابند، ممکن است از آن هم در ساخت بمب استفاده کنند. پیشتر از این وزارت داخله کشور هم اعلام کرده که شبه نظامیان مخالف دولت در چند ماه گذشته حملات خود را در مناطق مختلف این کشور بیشتر کرده‌اند.

مقامات امنیتی می‌گوید شورشیان از سوی سازمان‌های اطلاعاتی منطقه حمایت مالی می‌شوند، اما گروه‌های شورشی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *