گزراش از چهارمین جایزه هنرهای معاصر افغانستان

 

خبرگزاری خاورمیانه / میز هنر

برنده چهارمین جایزه هنرهای معاصر افغانستان یک دختر نو جوان افغان شد.

با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ و شماری از هنرمندان، چهارمین جایزه هنرهای معاصر افغانستان به برنده گان آن اهدا گردید. این مراسم عصر روز گذشته در باغ بابر، در کابل برگذار شد و ده هاتن از چهره های سرشناس هنرهای تجسمی افغانستان در آن حضور یافتند.

جایزه هنرهای معاصر افغانستان رقابتی ست که توسط بنیاد فرهنگی “فیروز کوه” از سال 2008 راه اندازی شده است. و آنطور که مسوولین این نهاد می گویند، هدف آن ترویج هنر و انگیزه دادن به هنرمندان و بهبود جایگاه هنر در افغانستان می باشد. این جایزه اما به طور ویژه به حوزه هنرهای معاصر اختصاص دارد. رشته های از هنر که در افغانستان برای اولین بار و توسط هنرمندان داخلی به تجربه گرفته می شوند. امسال اما این رقابت با برگذاری یک دوره آموزشی برای هنرمندان برگزیده آغاز گردید. از میان 106 هنرمند که نمونه های آثار شان را به این رقابت ارسال کرده بودند،ده نفر شان توسط کمیته ی برگذاری این رقابت هنری انتخاب و در یک کارگاه دو هفته ای در کابل اشتراک کردند، کارگاهی برای اجرای عملی پروژه های هنری ای که این هنرمندان قصد اجرای آن را داشتند و هنوز در مرحله ی ایده بود. در عین زمان این هنرمندان که اکثرن جوان هستند، در این کارگاه زیر نظر اساتید، برنامه های آموزشی متعد د را نیز در حوزه هنر های معاصر سپری کردند.

اکثر استادات این کارگاه، از هنرمندان برجسته ی خارجی بودند. هنرمندان جوان افغان در این کارگاه ، زیر نظر لورنزو تونیولی مسایل نظری عکاسی جدید را فراگرفتند، با “ژین ملمراس” استفاده از مواد ترکیبی برای خلق اثر هنری را آموختند و “آدام نیکلاس” هنر صدابرداری را برای هنرمندانی که در رشته ی فلم کار می کردند آموختاند. همزمان با این، هنرمندان جوان اشتراک کننده در این رقابت، طی یکماه به خلق اثار پرداختند که مجموعه ی این آثار در نمایشگاهی به نمایش درآمد و شامل رقابت نیز گردید.

بیشتر آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درامده اند، از لحاظ نوع برخورد هنری و شکل آن برای هنر افغانستان تازه گی دارند. هرچند خلق آثار هنری در ژانر ها و شکل های بی سابقه، از اوایل سقوط رژیم طالبان آغاز گردید و شماری از هنرمندان افغانستان با خلاف ورزی از هنجار های مسلط هنری در این کشور، به خلق آثاری دست یازیدند که قبل ازآن معمول نبود. در سال 2004 نخستین مرکز هنرهای معاصر افغانستان در کابل ایجاد گردید و شماری از هنرمندان جوان افغان در این مرکز به فراگیری هنرهای معاصر در رشته های مختلف پرداختند. دومین اقدام توسط همین “بنیاد فرهنگی فیروز کوه” و یکی دوسال بعد صورت گرفت . با راه اندازی دوره های آموزشی هنر های مدرن و متعاقب آن برگذاری نخستین نمایشگاه ها در این حوزه.

چهارمین جایزه هنرهای معاصر افغانستان به گواه اکثر بازدید کننده گان از نمایشگاه، نسبت به نمایشگاه های قبلی پربار تر بود و بیننده گان با تنوع بیشتر آثار مواجه شدند.

نکته ی مهم دیگر در مورد این رقابت هنری، این بود که نهایتن هییت داوران که درترکیب آن سه هنرمند برجسته ی خارجی نیز حضور داشتند، جایزه اول را به یک دختر نوجوان افغان دادند . مسعوده نورا برنده این جایزه، هنگام دریافت جایزه تقریبا اشک می ریخت. او گفت محصل دانشکده ی هنردانشگاه کابل است و از یکسال به این طرف به هنرهای معاصر علاقمند شده است. مسعوده نورا، این جایزه را به طور مشترک با یک هنرمند دیگر که مقام دوم را بدست آورد، دریافت کرد.

کمیته ی برگذاری و بنیاد فیروز کوه به برنده جایزه نخست مبلغ یکهزار و یکصد و پنجاه دالر و به مقام سوم مبلغ 500 دالر را اهدا کرد.

اما در حاشیه شماری از هنرمندان اشتراک کننده در این رقابت هنری، از نحوه ی برگذاری این رقابت شکایت داشتند. به نظر شماری از این هنرمندان، برنامه طوری اجرا شد که در آخر مشخص نگردید جایزه به کدام رشته تعلق گرفته است. کمیته برگذاری این رقابت هنری، رشته های مختلف را تفکیک نکرده و جوایز را با نگاهی کلی به آثار توزیع کرد. مسله ی که باعث ناخرسندی شماری از هنرمندان اشتراک کننده در این رقابت گردید.

برگذار کننده کننده گان این رقابت هنری امیدوارند تا این جایزه بتواند شمار بیشتری از جوانان علاقمند هنر را انگیزه بخشد و در عین حال توجه به حوزه هنرهای معاصر بیشتر گردد.

 

 

مسعود حسن زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *