خشم اسلام آباد نسبت به کشته شدن حکیم الله محسود

چادوری نثار علی خان، وزیر داخله پاکستان اعلام کرده است که کشته شدن رهبر طالبان در حمله يک هواپیمای بدون سرنشین امريکايي، توطئه‌اي براي اختلال در گفت‌‌وگوهاي صلح با گروه تحريک طالبان پاکستان بود و اکنون اسلام‌آباد در مناسبات خود با واشنگتن تجديد نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزير داخله پاکستان روز گذشته (شنبه) در يک نشست خبري در اسلام‌آباد گفت: «دولت پاکستان اين حمله را حمله به يک فرد تلقي نمي‌کند، بلکه آن را حمله به فرايند صلح مي‌داند.»

اين در حالي است که روز جمعه حکيم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان به همراه چند تن ديگر در حمله هواپيماي بدون سرنشين امريکايي به منطقه قبيله‌نشين ايالت وزيرستان شمالي آن کشور کشته شد.

اين حمله چند ساعت پيش از ديداري رخ داد که قرار بود بين هياتي بلند پايه‌اي از دولت پاکستان با محسود براي آغاز گفت‌وگوهاي صلح انجام شود.

وزير داخله پاکستان گفت: «اين تنها کشتن يک فرد نيست، بلکه از بين بردن تمام تلاش‌ها براي صلح است.»

در همين حال، وزارت خارجه پاکستان با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد که حمله هواپيماي بدون سرنشين امريکايي «تاثيري معکوس بر تلاش‌ها براي برقراري صلح و ثبات در پاکستان و منطقه» دارد.

هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي همواره مناطق قبيله نشين پاکستان و نيز افغانستان را هدف قرار مي‌دهند. واشنگتن ادعا مي‌کند که هدف از اين حملات کشتن شبه نظاميان است، اما آمار تلفات نشان مي‌دهند که غيرنظاميان پاکستاني قربانيان اصلي اين حملات هستند.

اين حملات هوايي که از دوران رياست جمهوري جورج بوش آغاز شد در زمان رياست جمهوري باراک اوباما افزايش يافته است.

اين در حالي است که باراک اوباما به تازگي از حملات بحث‌برانگيز هواپیماها  به عنوان «دفاع از خود» دفاع کرده است.

سازمان ملل و چندين سازمان فعال حقوق بشر به تازگي امريکا را به عنوان نخستين کشور استفاده‌کننده از «کشتارهاي هدفمند» متهم کرده است که اين رده‌بندي بيشتر بر اساس شمار حملاتي است که امريکا با پهپادهاي خود در پاکستان و افغانستان انجام مي‌دهد.

کشته شدن غيرنظاميان پاکستاني از جمله زنان و کودکان در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي موجب تيرگي در روابط اسلام‌آباد و واشنگتن شده است و مقام‌هاي دولت پاکستان همواره از دولت امريکا انتقاد کرده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان نيز روز شنبه سفير امريکا در اسلام‌آباد را فراخواند و مراتب خشم دولت اين کشور از حمله اخير را اعلام کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *