قرارداد معدن آهن حاجی گک در هاله ای از ابهام

به اساس گزارش ها ارزش مجموعی معادن و منرال های افغانستان سه هزار میلیارد دالر برآورد شده است. قبلاً  وزارت معادن اعلام کرده بود که قرار داد استخراج معدن حاجی گگ در نتیجه داوطلبی به دو شرکت خارجی داده شده است.

اما حالا این وزارت می گوید : که تا کنون عقد قرارداد معدن آهن حاجی گک با هیچ یک از کمپنی های خارجی نهایی نشده و قرار است این کار پس از دقت لازم صورت گیرد.

محمد رفیع صدیقی سخنگویی وزارت معادن به رسانه ها گفته است : که پس از مطالعه و گفتگوهای متعدد روی برخی از مواد قرارداد با کمپنی کنسرسیوم هندی به توافق رسیده اند اما گفتگوها میان هر دو طرف هنوز ادامه دارند .

همچنین آقای صدیقی می افزاید : که این قرارداد تحت نظر هیات تخنیکی و مسلکی وزارت معادن و یک کمیسیون متشکل از برخی وزارت ها بررسی شده و امیدوار اند که در آینده نزدیک نهایی گردد.

به نقل از رادیو آزادی از موارد عمده این قرارداد با شرکت کنسرسیوم هندی که شامل انتقالات، دادن حق المتیاز، مصونیت کارگران و کار استخراج این معدن مطابق به معیارهای بین المللی میباشد نام برد.

پیش از این متوقف شدن کار استخراج پروژه بزرگ معدن مس عینک ازسوی شرکت چینایی “ام. سی. سی” نگرانی های را در افغانستان به همراه داشته است.

سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم می گوید که شرکت چینایی برخلاف تعهد اش، از ایجاد کارخانهء تولید برق و کار ساختن خط آهن معدن منصرف شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *