استفاده سِری انگلستان از طیاره های بی پیلوت در افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – طیاره های بی سرنشین

روزنامه اينديپندنت در سايت اينترنتي خود نوشت ؛ پس از شکست يک تلاش حقوقي طولاني مدت با هدف وادار کردن دولت انگليس به افشاي جزئيات استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين در افغانستان با راي دادگاه به نفع وزارت دفاع انگليس در خودداري از افشاي اطلاعات مربوط به عمليات نظامي، فعالان اجتماعي قول داده اند به مبارزه با “فرهنگ پنهانکاري” در خصوص حملات هواپيماهاي بدون سرنشين انگليس در افغانستان ادامه دهند.

منتقدان مي گويند، انگليس به طور نزديک از عمليات سيا در انجام حملات هوايي غيرقانوني حمايت مي کند اما هر درخواستي براي روشن کردن اين مسئله و انتشار اطلاعات مربوط را رد مي کند. وزارت دفاع انگليس در حالي از انتشار اطلاعات مربوط به استفاده اين کشور از هواپيماهاي بدون سرنشين در جنگ خودداري مي کند که هفته قبل سازمان ملل در گزارشي از سيا خواست با انتشار اطلاعات مربوط به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين موضع خود را درباره بعد قانوني آن روشن کند.

در ماههاي اخير فشار بر انگليس براي روشن کردن موضعش در مورد هواپيماهاي بدون سرنشين تشديد شده است. در ماه آوريل فاش شد خدمه پايگاه هوايي وادينگتون در لينکونشاير کنترل هواپيماهاي بدون سرنشين رزمي ريپر را در انجام عمليات بر فراز افغانستان بدست گرفته اند. قبلا همه ماموريتهاي هواپيماهاي بدون سرنشين انگليس بر فراز افغانستان از پايگاه هوايي کريچ در نوادا کنترل مي شد.

وزارت دفاع انگليس قبلا بر اين مسئله اصرار داشت که از هواپيماهاي بدون سرنشين رزمي بر ضد تروريستهاي مظنون در خارج از افغانستان استفاده نمي کند و اينکه اکثريت وسيع پروازهاي هواپيماهاي بدون سرنشين براي انجام ماموريتهاي شناسايي است. اما طبق برخي گزارشها، هواپيماهاي بدون سرنشين انگليس در داخل افغانستان از سال دو هزار و هفت حدود سيصد و پنجاه فروند سلاح شامل موشکهاي هدايت شونده هلفاير و بمب هاي هدايت با ليزر به کار گرفته اند.

هفته گذشته در گزارش بن امرسون نماينده ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر و مبارزه با تروريسم از آمريکا خواسته شد اطلاعات مربوط به عمليات هماهنگ شده توسط سيا را از حالت محرمانه خارج کند.آن گزارش همچنين اطلاعات جديدي درباره مشخصات فني هواپيماهاي بدون سرنشين انگليس و ماموريت آنها فاش شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *