اساتید همجنس باز در دانشگاه افغان آمریکن + تصاویر

خبرگزاری خاورمیانه / میز اجتماع – اندیشه – دانشگاه

یکی از دست آورد های مهم که می توان به عنوان تحول نوین و شگرف در افغانستان پسا طالبان پنداشت پدیده ظهور نهاد های اکادمیک و تاسیس دانشگاه های آزاد و خصوصی در چهار چوب تحصیلات عالی است .

چنانچه بر همگان مسبوق است که دهه های جنگ اساس و بنیان یک نصاب تعلیمی استاندارد در کشور را به شدت متزلزل ساخته و همواره ساختار معارف کشور در طول سالیان جنگ سیر قهقرایی داشته است .

بعداز فرو پاشی نظام طالبانی در کشور بازهم به معارف افغانستان توجه که بتوان تحول آفرین نامید و به آن منحیث یک دست آورد بسنده کرد ـ صورت نگرفت .

با سقوط طالبان موج عظیم از کتله های دانشجویی روانه مکاتب و دانشگاه ها ی کشور شد در حالیکه وزارت معارف و تحصیلات عالی کشور از فقدان ظرفیت پذیرش این همه دانشجو به شدت رنج می برد و راهکار مشخص برای این کنترل این همه مراجعه کننده در دستور کار نداشت و یا هم از ظرفیت کاری شان فراتر بود .

این بود که زمینه رشد دانشگاه های خصوصی در بستر معارف و تحصیلات کشور مساعد گردید و رشد چشمگیر این دانشگاه ها چنان ادامه یافت که هم به تجارت پرسود برای موئسسین این دانشگاه ها و هم زمینه تحصیل برای اکثر محصلین که از فلتر کانکور وزارت تحصیلات عالی عبور نمی توانند فراهم شد .

چگونگی نصاب تعلیمی این دانشگاه ها و جو حاکم براندیشه ها ی مدرسین و محصلین این پوهنتون ها از مواردیست که کمتر به آن پرداخته شده است .

دانشگاه افغان امریکن

یکی از این دانشگاه دانشگاه آمریکایی افغانستان به انگلیسی : American University of Afghanistanدانشگاه آمریکایی است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در کابل تاسیس شد.

 

این دانشگاه ۳۵۰ دانشجو دراولین سال تاسیس پذیرفته‌است، و دروس دانشگاهی در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه دارای ۳ رشته فناوری اطلاعات با گرایش برنامه نویسی و امور مخابراتی و علوم سیاسی با گرایش روابط بین الملل و امور رهبری اداری, و مدیریت و بازرگانی با گرایش حسابداری, بانکداری, بازاریابی, اقتصاد, مدیریت می‌باشد که این رشته‌ها تحت نظر استادان امریکایی و انگلیسی زبان تدریس می‌شود. این دانشگاه همچنین دارای کلاس‌های اموزشی از راه دور می‌باشد. در این کلاس‌ها دانشجویان در کلاس می‌نشینند و از طریق یک کامپیوتر با استادی که در یک دانشگاه دیگر قرار دارد .

و اکنون این دانشگاه در اکثر ولایات کشور نمایندگی ها دارد که دواطلبان از طریق ارزیابی و کانکور به این دانشگاه جذب می شود و زمینه تحصیل شان فراهم می گردد . دانشگاه امریکایی افغانستان دارای محاسن و معایب است که ذیلا تیتر زده می شود .

محاسن :

نصاب تعلیمی این دانشگاه ها برابر با نورم ها و استاندارد های پذیرفته شده جهانی می باشد که محصلین این دانشگاه را توانایی بیشتر می بخشد که در رشته مورد نظر کاملا اکادمیک درس بخوانند .

خوبی دیگر این دانشگاه این است که رشته های کاربردی بیشتر در آن تدریس می گردد و اغلبا رشته های را به علاقه مندان پیشنهاد می کند که نیازم مبرم کشور است .

برخورداری از مواد درسی کامل در تمام رشته های تجربی را می توان به خوبی های دیگری این دانشگاه افزود و همچنان حضور اساتید مجرب خارجی و زمینه فراهم شدن کار برای استاتید داخلی و نیروی کار اداری در شعبه های این دانشگاه برای متقاصیان کار و سرتفیکت بین المللی این دانشگاه را می توان از امتیازات ان دانست .

معایب :

فیس بالای که از متقاضیان رشته های درسی خویش می ستاند مانع حضور قشر متوسط و پائیین دانشجویی در نهاد اکادمیک می گردد .

موجودیت تشکلات خورد و بزرگ دانشجویی و راه اندازی گپ وگفت های دانشجویی در باره هنجار ها و ارزشهای که بر جامعه حاکم است و نقد روشنگرانه از ارزش و هنجار اگر چه بذاته کاریست در خور ستایش اما از آنجایی که مدیریت درست نمی گردد و یا هم هدفمندانه مهندسی می گردد و اخلاق وسلامت عقیدتی حاکم بر جامعه افغانی را دور می زند کاریست در خور نکوهش .

چنانچه محیط دانشگاهی و جو غالب بر ارتباط استاد ومحصل داده وگرفت های شخصیتی را تقویت می بخشد و این یعنی اصطکاک تاثیر پذیر دو فرهنگ در دو حوزه مثبت و منفی ـ سلامت اخلاق و ناسلامتی اخلاقی .

جنانچه در این دوروز اخیر اظهارات یکی از اساتید افغانی الاصل امریکایی تبار این دانشگاه که داعیه رهبری قانونمند پدیده همجنسگرایی را در افغانستان در سر می پروراند غوغای رسانه ای را بر انگیخته است .

نعمت الله سادات کسیکه بنا بر گفته های خودش تا کنون با دوصد مرد تجربه همجنسبازی را داشته است و سید و مسلمان و افغان نیز است و می خواهد در آینده نزدیک رهبر نمونه برای مردم افغانستان باشد و همجنسگرایی را یک پدیده معمول نه تنها در حوزه جنوب و شمال کشور بلکه در میان تمام احاد مردمی کشور می داند و پنجصد تن همجنسگرای افغانی را در داخل و خارج کشور می شناسد و دوست دارد که این پدیده هدفمند گردد و هراس از طرد شدن از خانواده و فامیل و جامعه را هم ندارد ـ یکی از موارد اصطکاک ارزشها و هنجارهای دو فرهنگ را تبارز می دهد که تباه کن پنداشته می شود .

همجنس‌گرایی که در فرهنگ افغانی مان از آن به بجه بازی یاد می گردد یکی از گرایش های انحراف جنسی است که ویژگی آن تمایل زیبا شناختی عشق رومانتیک و تمایل جنسی فردی است که تنها متوجه جنس همگون با خود او است. همجنس‌گرایی همراه با دو گرایش دگر جنس گرایی و دو جنس گرایی، سه سه گرایش اصلی جنسی را تشکیل می‌دهند. به فردی که به جنس مخالف گرایش داشته باشد دگرجنس‌گرا و به افرادی که هم به جنس دیگر و هم به افراد همجنس با خود تمایل دارند، دوجنس‌گرا می‌گویند .

رفتار همجنس‌گرایانه به برقراری رابطهٔ جنسی با فردی همجنس اطلاق می‌شود. همجنس‌گرا به افرادی گفته می‌شود که ترجیح می‌دهند مدّتی طولانی به فعالیت جنسی با افراد همجنس خود بپردازند. در سال‌های اخیر، برای توصیف سبک زندگی همجنس‌گرایانه از اصطلاح «همجنس‌خواه» استفاده شده‌است، زیرا باور بر این است که این اصطلاح نسبت به اصطلاح همجنس‌گرا بار منفی کمتری دارد. افراد زن و مردی که می‌خواهند جهت‌گیری جنسی همجنس‌گرایانه خود را به طور علنی ابراز کنند معمولا از اصطلاح همجنس‌خواه استفاده می کنند .

علیرغم این همه پدیده همجنسگرایی یا بچه بازی در حوزه نفوذ ادیان آسمانی کاملا مطرود است و هلاکت این طائفه چنانچه در قرآن مبرهن است حتمی است و هیج نوع بار ارزشی را در جوامع اسلامی ندارد .

حالا استاد برحال این دانشگاه از همگانی این پدیده در کشور سخن گفته و داعی رهبری این قشر اجتماع در کشور است و جالب انکه سیادت و مسلمانی و افغانیت را شعار خویش قرار داده است .

لذاست که رشد سرسام و قارچ گونه چنین دانشگاه ها ی آزادی که علاوه بر تدریس رشته های درسی سلامت اخلاق دانشجوی افغانی را هدف قرار می دهد و ارزشهای نهادینه شده عقیدتی یک محصل را هدف قرار می دهد و اساتید که از انحراف به ابعاد وسیع رنج می برد باید مورد غور و باز نگری مجدد قرار گیرد تاباشد که در کانون اکادمیک چنین دانشگاه ها سلامت اخالق و عقیده محصلین نیر فراهم شود .

نویسنده : نجیب الله همدرد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *