نگرانی از غیرشفاف بودن انتخابات آینده

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – انتخابات

فیفا روند بررسی اسناد نامزدان و تاخیر در اعلام فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را غیرشفاف و نگران کننده میداند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سه روز از زمان اعلام فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی می گذرد و قرار است عصر امروز (سه شنبه) فهرست ابتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شود.

با این حال، موسسه انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان با نگرانی از تاخیر در اعلام فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی می گوید که با این کار، احتمال دست کاری ها در این فهرست افزایش میابد.

فهیم نعیمی، سخنگوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان با نگرانی از اجازه نیافتن ناظران انتخاباتی در روند بررسی اسناد نامزدان؛ چگونگی بررسی این اسناد را پرسش برانگیز و صدمه بزرگی برای شفافیت انتخابات میداند.

وی به خاورمیانه گفت که باید تمام برنامه های کمیسیون مستقل انتخابات مطابق تقویم از پیش تعیین شده، عمل شود و در صورتی که در برخی موارد، مطابق تقویم نباشد، طبیعی است که پرسشهایی مطرح می شود.

نعیمی، دلیل عمده تاکید بر غیرشفاف بودن بررسی اسناد نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را عدم حضور ناظران انتخاباتی عنوان کرده و اظهار داشت که در بررسی اسناد نامزدان، ناظران انتخاباتی حضور نداشته و نظارت دقیق از این روند صورت نگرفته است.

به باور وی، آنها از شفافیت انتخابات نگران بوده و اگر روند انتخابات به اساس تقویم از پیش تعیین شده، عملی نشود، شفافیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

اما کمیسیون مستقل انتخابات، هرگونه جانبداری در بررسی اسناد این نامزدان را رد میکند.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات؛ رد هرگونه فشار سیاسی و جلوگیری از نظارت از روند بررسی اسناد نامزدان، روشن نشدن تابعیت دوم شماری از نامزدان را علت اصلی تاخیر نشر فهرست ابتدایی نامزدان میداند.

به گفته وی، علت بیرون شدن نام شماری از نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی از فهرست ابتدایی نیز بعد از نشر این فهرست روشن میشود.

روند بررسی اسناد 27 نامزد ریاست جمهوری و بیش از 3 هزار نامزد شوراهای ولایتی از پانزدهم میزان آغاز و قرار بود با پایان این روند در تاریخ 27 میزان، فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی نشر شود؛ اما وجود برخی مشکلات از جمله عدم روشن شدن تابعیت دوگانه شماری از نامزدان، نشر این فهرست را به تاخیر انداخت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *