جشنواره یک دهه کوشش فرهنگی «خانه ادبیات افغانستان»

خانه ادبیات افغانستان با همکاری حوزه هنری فرهنگیان دو کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران جشن‌واره یک دهه کوشش فرهنگی «خانه ادبیات افغانستان» را در چهار عقرب در تهران برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، خانه ادبیات افغانستان، حدود چهار ماه قبل به همت جمعی از شاعران و نویسندگان جوان کشور در تهران تاسیس شد.

همان گونه که ادبیات مهاجرت با شکل و شمایل خاص خود در ایران شکل گرفت، خانه ادبیات افغانستان نیز در کنار مجامع فرهنگی و ادبی مهاجران برای رشد و معرفی آن  به همدلان همزبان کوشید.

اینک که در آستانۀ دهۀ دوم فعالیت‏های این خانه قرارداریم، می بینیم که ادبیات افغانستان در این سالها رشد چشمگیری داشته و به افق تازۀ رسیده است، خانه ادبیات افغانستان با برگزاری ده‏ها جشنواره‏ و برنامه‏های مختلف ادبی – هنری در ایران و افغانستان تبدیل به صدای نسل امروز ادبیات افغانستان شده و نقش تاثیر گزاری داشته است.

گفتنی است که از همان ابتدا جلسات هفتگی شعر و قصه افغانستان در حوزه هنری برگزار می‏شد. جلساتی که هنوز هم عصر پنجشنبه‏ها در تالار اندیشه 2 حوزه هنری در تهران برگزار می‏شود.

در این برنامه فرهنگی و هنری، قرار است دکتر علی‌رضا قزوه؛ رییس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و دکتر محمدسرور مولایی؛ استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی کنند. شعر و داستان‌خوانی شاعران و نویسندگان افغانستانی مقیم تهران، قم، اصفهان، کاشان، مشهد و یزد به همراه شاعران هم‌زبان ایرانی و شعرخوانی شاعران طنزپرداز از دیگر بخش‌های این جشن‌واره است. عارف جعفری نیز در این برنامه به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.

محمدسرور رجایی مدیر خانه ادبیات افغانستان به روابط عمومی حوزه هنری گفت: در کنار این برنامه‏ها در این جشن‌واره فرهنگی و هنری، فراخوان هفتمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی» نیز اعلام می‌شود.

جشنواره هفتم قند پارسی قرار است در ماه حوت سال جاری برگزار شود. هم‌چنین از همراهان خانه ادبیات افغانستان در یک دهه گذشته قدردانی خواهد شد.

جشن‌واره یک دهه کوشش فرهنگی «خانه ادبیات افغانستان»، در تالار مهر حوزه هنری تهران واقع در خیابان سمیه برپا می‌شود و حضور علاقه‌مندان به فرهنگ مشترک افغانستان و ایران در آن آزاد است.

خانه ادبیات افغانستان این برنامه را با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی برگزار می‌کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *