چرا ” بهرامی ” دوباره سفیر ایران در افغانستان شد ؟

 

خبرگزاری خاورمیانه / میز بین الملل – سفیر جدید ایران در افغانستان

محمدرضا بهرامی سفیر جدید ایران در افغانستان در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و همچنین بیش از 2 سال نیز در زمان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (از سال 1381 تا 1384) سفیر ایران در افغانستان بود.

وی پیش از انتصاب به سمت سفیر ایران در افغانستان به عنوان سرکنسول ایران در «جلال‌آباد» در زمان طالبان سرکنسول ایران در «قندهار» نیز سال 1381 انجام وظیفه کرده بود.

در طول دوران چهار ساله مأموریت بهرامی به عنوان سفیر، وی چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت در آن دوران برنامه هسته‌ای ایران موضوع مناقشه بود.

در این میان، موضع افغانستان این بود که مصمم است از تنش‌ها به عنوان همسایه‌ای قدرتمند و آمریکا به عنوان متحدی استراتژیک برکنار بماند.

سفارت ایران نیز در آن زمان در این باره اعلام کرد که دستگاه دیپلماسی ایران به استقلال رأی دولت مرکزی افغانستان اعتقاد دارد و افغانستان هیچگاه موضوع رقابت و مناقشه ایران با کشورهای دیگر خصوصاً آمریکا قرار نمی‌گیرد.

حتی اندک زمانی پس از شکل یافتن نظام جدید سیاسی در افغانستان، محمدرضا بهرامی در بیانیه‌ای به این امر اشاره کرد که دولت افغانستان که از حمایت آمریکا برخوردار است، از حمایت جمهوری اسلامی نیز برخوردار است.

وی تأکید کرد که می‌خواهد این پیام را به تهران منتقل کند که لزومی ندارد ایران از ناحیه افغانستان تهدیدی حس کند و دولت حامد کرزی دولتی «دوست و مسئول» است.

پس از پایان مأموریت محمدرضا بهرامی و پیش از بازگشت به ایران، حامد کرزی در مراسم تودیع وی در سال 84 نشان عالی دولتی «احمد شاه مسعود» را به وی اعطا کرد.

نشان مسعود بنا به ماده 64 قانون اساسی افغانستان به خاطر ارج گذاری از خدمات شایسته و قابل تقدیر وی در جهت تحکیم روابط، حسن همجواری میان 2 کشور همسایه و کمک به بازسازی و تداوم روابط حسنه به وی اعطا شد.

در مراسم تودیع محمدرضا بهرامی در سال 84، رئیس جمهور افغانستان در سخنانی گفت: بهرامی در دوران 4 ساله حضورش در افغانستان به عنوان سفیر، روابط 2 کشور را به هم نزدیک و به 2 ملت خدمت کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت او مانند «یک برادر» نه به عنوان سفیر در راه تقویت و توسعه مناسبات 2 کشور تلاش زیادی کرد. کرزی تصریح کرد: در این مدت پیام نیک و برادری ملت و دولت افغانستان به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز رسانده شد.

وی در ادامه گفت: در این مدت، 2 کشور شاهد حرکت در مسیر دوستی، برادری، تفاهم و تعمیق ریشه‌های دیرینه تاریخی بودند. محمدرضا بهرامی از سال ‪ 1362‬ تا پایان سال ‪ 1368‬در بخش امور افغانستان وزارت داخله ایران و از سال ‪ 1369‬تاکنون در وزارت امور خارجه ایران مشغول به کار بوده است.

وی در زمینه مسائل روز افغانستان نیز در این چند سال مرجع بسیاری از مطالب کارشناسانه در حوزه افغانستان بوده است. سفیر جدید ایران در افغانستان در آستانه آغاز مأموریت خود با حسن روحانی، رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت روابط و مناسبات تهران-کابل، مسائل داخلی افغانستان و موضوعات مرتبط با حقوق مردم این کشور، به رئیس جمهور ارائه کرد.

روحانی در این نشست بر ضرورت تحکیم و توسعه روابط همه جانبه میان ایران و افغانستان تأکید کرد و گفت: 2 ملت ایران و افغانستان به لحاظ اشتراکات فراوان فرهنگی و سیاسی نسبت به هم دوستی و تعلق خاطر خاصی دارند.

جانان موسی‌زی ، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان 2 هفته پیش با ابراز خشنودی از معرفی محمدرضا بهرامی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، گفت: دولت و ملت افغانستان خاطره بسیار نیک از آقای بهرامی دارند.

وی افزود: محمد رضا بهرامی برای تقویت روابط 2 کشور تلاش‌های زیادی را انجام داده و به گسترش این روابط اعتقاد راسخ دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه گفت: کابل با مطرح شدن نام آقای بهرامی قبل از انجام تشریفات اداری موافقت خود را با حضور ایشان در کابل اعلام کرد و از این بابت خشنود هستیم.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *