پنهان کاری در کمسیون مستقل انتخابات آغاز شد ؟

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز انتخابات 93

برنامه های انتخاباتی، تقریبا بر اساس تقویم از پیش تعیین شده کمیسیون مستقل انتخابات در حال پیشرفت بود؛ و سه مرحله آن بدون کدام مشکل تکمیل شد و یا می شود.

ثبت نام رایدهندگان جدید که هر کدام بنا بر مشکلاتی، نیاز به کارت جدید داشتند در سراسر کشور بجز، هفت ولسوالی ناآرام در حال تکمیل شدن است و برنامه آن نیز بر اساس همان تقویم پیش می رود و مرحله سوم نیز در حال تکمیل است.

ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز در همان 20 روزی که تعیین شده بود، تکمیل شد؛ هرچند این مدت برای حدود هشت ساعت تمدید شده بود؛ اما بر اساس برنامه، نامزدان احتمالی نام نویسی کردند.

 

آغاز رسیده گی به شکایت های انتخاباتی و پرونده نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز در زمان معین آن آغاز شده و در حال تکمیل است.

در این بین؛ اما یک روند مهم که توجه همه گان را به خود معطوف داشت؛ بررسیهای کمیسیون و ارائه فهرست ابتدایی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی بود که باید در تاریخ 27 میزان اعلام می شد.

کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات از شانزدهم میزان به شمول روزهای رخصتی و عید تا امروز سرگرم بررسی اسناد 26 نامزد احتمالی ریاست جمهوری و بیش از 3 هزار نامزد احتمالی شوراهای ولایتی هستند.

این روند که طبق تقویم کمیسیون مستقل انتخابات باید امروز (شنبه) به پایان رسیده و فهرست ابتدایی اعلام می شد، تا هنوز تکمیل نشده و مقام های کمیسیون مستقل انتخابات از تاخیر در ارائه فهرست ابتدایی نامزدان خبر می دهند.

سریر احمد برمک، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات عصر دیروز در گفتگو با خاورمیانه، اظهار داشت که بررسی اسناد نامزدان احتمالی ریاست جمهوری تا 75 درصد و شوراهای ولایتی تا 90 درصد تکمیل شده و فهرست ابتدایی نامزدان پس از پایان بررسی این اسناد، نهایی و نشر خواهد شد.

وی افزایش کارتهای حمایوی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را علت اصلی پایان نیافتن بررسی اسناد و تاخیر در نشر فهرست ابتدایی نامزدان میگوید.

بر اساس معلومات منبع، کارمندان کمیسیون در روند بررسی اسناد و مدارک نامزدان، می بایست بیش از یک میلیون و 500 هزار کارت حمایوی نامزدان شوراهای ولایتی و بیش از دو میلیون و 500 هزار کارت حمایوی نامزدان ریاست جمهوری را از نظر بگذرانند.

به گفته برمک، در صورتی که بررسی های آنان تمام نشود، نمی توانند غیر مسوولانه تصمیم بگیرند؛ چون برای آنها مهم است که مردم افراد واجد شرایط را بشناسند، به همین خاطر، مسوولانه تر و دقیق تر کار خود را آغاز کرده و ادامه می دهند.

حال سوال اینجاست که زمان گیر شدن روند بررسی اسناد نامزدان احتمالی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و تاخیر در نشر فهرست ابتدایی؛ سبب تاخیر در سایر برنامه های تقویم انتخابات نخواهد شد.

به طبع اینگونه خواهد بود؛ زیرا تقویم انتخابات و مراحل تکمیلی این روند، از ابتدا تعیین شده و مورد قبول همه قرار گرفته بود؛ اما حالا تاخیر (حتی اگر 24 ساعته و یا کمتر باشد) با توجه به بروکراسی و مشکلات دیگر، می تواند این روند با چالش جدی روبرو بسازد.

به عنوان مثال، باید در تاریخ 25 عقرب امسال نیز فهرست نهایی نامزان اعلام شود؛ و اگر مشکل در اعلام فهرست ابتدایی به وجود آید، قطعاً، مدت زمانی را از مدت تعیین شده برای اعلام فهرست نهایی و کار بالای آن خواهد گرفت که خود در این روند مشکل ایجاد می کند.

هرچند مقام های کمیسیون مستقل انتخابات، ایجاد هرگونه مشکل برای دیگر مراحل انتخابات را بی اساس می داند؛ اما نباید فراموش کرد که هرگونه تاخیر در مراحل انتخابات، به صورت معمول بالای دیگر مراحل تاثیرگذار خواهد بود.

در عین حال، کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که برای بررسی مساله تابعیت دوگانه نامزدان ریاست جمهوری، فهرست نامزدان ریاست جمهوری را به وزارت امور خارجه راجع ساخته است.

به گفته مقام های این کمیسیون، تابعیت دوگانه نامزدان پیش از نشر فهرست ابتدایی بررسی و نامزد دارای تابعیت دوگانه از فهرست ابتدایی بیرون کشیده خواهد شد.

حال باید دید که بررسی این اسناد از سوی وزارت امور خارجه و کمیسیون مستقل انتخابات تا چه حد با دقت بررسی شده و آیا واقعاً اعتبار، دقت و صحت در این روند روی دست گرفته می شود یا اینکه بازهم پنهان کاری صورت می گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *