روی مصونیت قضایی عساکر امریکایی یک ماه دیگر بحث خواهد شد

آقای کرزی در سخنرانی رادیویی اش :

به کمک خداوند تعالی، لویه جرگه مشورتی ماه آینده برگزار می شود و با توجه به منافع ملی کشور تصمیمی بگیرد که خیر افغانستان در آن نهفته باشد.

آقای کرزی در این سخنرانی که از طریق رادیو تلویزیون ملی نشر شد و در صفحه انترنتی ریاست جمهوری افغانستان هم گذاشته شده است ابراز داشته است :

در لویه جرگه مشورتی، نماینده های تمامی ولایات افغانستان شرکت خواهند داشت و روی مصئونیت عساکر خارجی در افغانستان بحث خواهند کرد.

رئیس جمهور کرزی می گوید:

پس از برگزاری و تائید لویه جرگه، شورای ملی افغانستان صلاحیت دارد تا تمامی این قرارداد را بنگرد و در مورد آن فیصله کند:

در مذاکرات اخیر با امریکا، روی یک موضوع مهم دیگر هم گفتگو شد و آن مصئونیت عساکر خارجی در افغانستان بود. فیصله در این مورد از صلاحیت کاری حکومت نیست، این صلاحیت مردم افغانستان است که در لویه جرگه عنعنوی و مشورتی تمثیل خواهد شد و سپس شورای ملی افغانستان صلاحیت قانونی دارد تا تمامی قرارداد را بنگرد و در مورد آن فیصله کند.

آقای کری نیز پس از گفتگوی مطبوعاتی با رئیس جمهور کشورمان چنین موضعی گرفته است :

1. هر آنچه که برای یک توافق کامیاب نیاز است، در این موافقتنامه هم وجود دارد. اما وی در مورد اینکه در صورت ارتکاب جرم، عساکر امریکایی در افغانستان محاکمه خواهند شد یا در کشور خود شان، گفت: چنین توافق مربوط افغان ها می شود.

2. کشورش به موضع خود پابند است که محاکمه نیرو های امریکایی در داخل کشورشان صورت گیرد و این به گفته وی، در تمام جهان اصول ایالات متحده است.

3.افغانستان یک راه دارد که خواست ایالات متحده را بپذیرد در غیر آن هیچ عسکر امریکایی در این کشور باقی نخواهد ماند. وی با تاکید روی این موضوع، همچنان گفت که هدف طرح او، به این معنا نیست که هر کس از محاکمه مصئون خواهد بود .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *