ویژه شهادت امام محمد باقرالعلوم (ع)

در سوم رجب یا  صفر  سال  پنجاه و هفتم هجرت کودک در خانه  امام زین العابدین بن حسین ابن علی  از دامن  مادر به نام فاطمه  بنت حسن ابن علی پا به دنیا گذاشت که محمدش خواندند و باقرالعلومش لقب دادند  یعنی شکافنده مخازن علوم .

حضرت امام محمد باقر 19سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين ( ع ) زندگی کرد و مدیریت و رهبری مردم در سمت امام پنجم شیعیان به دست داشت و در تمام اين مدت به انجام دادن وظايف خطير امامت، نشر و تبليغ فرهنگ اسلامی، تعليم شاگردان، رهبری  اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت های آئین محمد بزرگ در ميان مردم، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحيح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام  پرداخت و لحظه ای  از اين وظيفه غفلت نورزید.

سرانجام ایشان در هفتم ذيحجه سال 114هجری در سن 57سالگی درشهر  مدينه به وسيله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست . پيکرش را در قبرستان بقيع – کنار پدر بزرگوارش – به خاک سپردند .

دست اندر کاران خبر گزاری خاورمیانه سالروز شهادت این امام همام را به تمام  مسلمانان جهان به ویژه دوستداران خط فکری امامت و ولایت  تسلیت عرض می دارد .

وبرای معرفت  بیشتر این امام وارسته  و شایسته رهبری ـ  مدیریت خبر گزاری خاور میانه  ده نمونه سخن وی را به  مخاطبانش پیشکش می کند .

-1چه بسا شخص حريص بر امري از امور دنيا، که بدان دست يافته و باعث نافرجامي و بدبختي او گرديده است، و چه بسا کسي که براي امري از امور آخرت کراهت داشته و بدان رسيده، ولي به وسيله آن سعادتمند گرديده است .

2- تو را به پنج چيز سفارش مي کنم : اگر مورد ستم واقع شدي ستم مکن، اگر به تو خيانت کردند خيانت مکن، اگر تکذيبت کردند خشمگين مشو ، اگر مدحت کنند شاد مشو، و اگر نکوهشت کنند، بيتابي مکن .

3- سخن نيک را از هر کسي، هر چند به آن عمل نکند، فرا گيريد .

4- چيزي با چيزي نياميخته است که بهتر از حلم با علم باشد .

5- نهايت کمال ، فهم در دين و صبر بر مصيبت ، و اندازه گيري در خرج زندگاني است .

6- سه چيز از خصلتهاي نيک دنيا و آخرت است : از کسي که به تو ستم کرده است گذشت کني ، به کسي که از تو بريده است بپيوندي ، و هنگامي که با تو به نداني رفتار شود ، بردباري کني .

7- خداوند دوست ندارد که مردم در خواهش از يکديگر اصرار ورزند ، ولي اصرار در خواهش از خودش را دوست دارد .

8- دانشمندي که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .

9- هيچ بنده اي عالم نيست ، مگر اينکه نسبت به بالا دست خود ، حسادت نورزد ، و زيردست خود را خوار نشمارد .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *