زنان افغان در بی بی سی فارسی امنیت ندارند

خبرگزاری خاورمیانه / میز اجتماع – رسانه – امنیت زنان در بی بی سی

تازه ترین گزارش ها حکایت از آن دارد که روز نامه دیلی میل چاپ لندن در بریتانیا به جزئیات یک گزارش تکان دهنده از ارعاب و آزارجنسی در سرویس جهانی بی بی سی پرداخته است .

این گزارش نشان می دهد که مدیران ارشد بی بی سی ترفیع شغلی کارمندان زن این سرویس را در بدل تمکین جنسی و آزارجنسی زنان کارمند تعریف می نمایند .

این گزارش فاش ساخته است که اضافه تراز 930 تن در پیوند با این پدیده در بی بی سی شهادت داده اند که بر اساس آن یک گزارش 109 صفحه ای به دسترس مدیران ارشد بی بی سی نیز قرار گرفته است .

این در حالیست که بخش دری سرویس بی بی سی که برای افغانستان خوراک رسانه ای تهیه می نماید از اتهامات وارده مصئون نمانده است زنانی که در قسمت تهیه برنامه ها برای افغانها در بی بی سی کار می کنند به خاطر نپوشیدن لباس های که با فرهنگ معاشرت افغانها در تضاد است مورد انتقاد همکاران غیر افغان خود در این سرویس قرار گرفته اند .

گفته می شود پرونده شکایات که در قبال این پدیده ارعاب و تمکین جنسی توسط اتحادیه ژورنالیستان بریتانیا تهیه شده است وسال گذشته در اختیار مدیران ارشد بی بی سی نیز قرار داده شده است .

این در حالیست که دولت بریتانیا همواره از حقوق بشر در دنیا دم می زند مگر تمکین جنسی و ارعاب زنان کارمند از موقف شغلی مدیران بی بی سی نقص صریح کنوانسیون های حقوق بشری در جهان نیست ؟

زیرا این گزارش و تحقیق که تحت نام بازنگری احترام در محل کار به دسترس مدیران بی بی سی قرار گرفته است گفته می شود که انها اصلا اعتنایی به این گزارش نکرده اند .

اگر چه در یک حرکت نمادین اعضای پارلمان بریتانیا خواهان رسیدگی به این پرونده شدند و ادعا کردند که در مورد این گزارش با تونی هال سردبیر عمومی بی بی سی وارد گفتگو خواهند شد .

جنانچه که یک عضو ارشد پارلمان برتانیا آنچه که در بخش تهیه و ترتیب برنامه ها برای افغانستان اتفاق افتاده است زن ستیزی مطلق خوانده است .

براساس این گزارش یک کارمند زن افغان بی بی سی گفته است که مدیرش وی را در حین اجرای برنامه فحش جنسی داده است و تجربه ارعاب مافوقش وی را تا مرز خود کشی کشانده است .

گفته می شود زمانی که مدیران ارشد این سرویس دریافتند که در آستانه رسوایی رسانه ای قرار گرفته اند داود جنبش را که یکی از تهیه کنندگان برنامه دری بی بی سی است کتبا تادیب کردند اما از وظیفه سبکدوش نساختند که نمونه دیگری از تخلف رسانه ای این سرویس شمرده می شود .

یکی از زنان دیگر افغان کارمند بی بی سی گفته است که اقای جنبش به پدرش یک ایمیل تهدید آمیز فرستاده است که انگار دخترش بر خلاف فرهنگ افغانها و اخلاق اسلامی و نیز عدم رعایت حقوق مافوق در بی بی سی مبادرت ورزیده است .

این زن گفته است که اگر پدر م شناخت درست از من نمی داشت شاید ایمیل اقای جنبش برایش عواقب جدی و خطرناک را در قبال می داشت وشاید هم کارم را از دست می دادم .

گفته می شود اغلبا افغان های که در بی بی سی کار می کنند داروی ضد افسردگی استعمال می کنند تا از فشار روحی که در جو بی بی سی حاکم موقتا در امان باشند .

این در حالیست که یک سخنگوی بی بی سی گفته است که در تازه ترین مورد برای حفظ سلامت روحی و جسمی کارمندان خویش یک خط گزارش دهی محرمانه تیلیفونی برای کارمندانش مد نظر گرفته اند که می توانند در صورت قرار گرفتن در معرض چنین تهدیدات به مدیران مافوق گزارش بدهند .

اما نباید نا دیده انگاشت که بی بی سی در تمام جهان بیشترین حوزه های مخاطب سمعی بصری و آنلاین را از آن خود کرده است و سبک گزارش دهی خاص خودش را دارا است که برای ژورنالیزم جهانی به عنوان الگوی رسانه ای قبول شده است .

اگر روند این افشا گری ها بالا گیرد یحتمل فرجام اقتدار رسانه ای بی بی سی فرا می رسد ورسالت ژورنالیستی این ابر رسانه زیر سئوال خواهد رفت .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *