امریکا و انگلیس بدنبال کودتا در گامبیا

گامبیا دو دولت امریکا و انگلیس را به تلاش‌های مکرر برای کودتا و حمایت از مخالفان دولت جهت سرنگونی یحیی جامع، رئیس جمهور این کشور و بی‌ثبات ساختن گامبیا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مومودو سابالی، وزیر امور ریاست جمهوری گامبیا طی بیانیه‌ای که در تلوزیون ملی خوانده شد، گفت: این دو قدرت غربی به تلاش‌های بی‌وقفه خود جهت بی‌ثبات ساختن کشور ادامه داده و به شکل مذبوحانه‌ای از تمام ابزار ممکن برای فعالیت‌هایی از توطئه برای کودتا گرفته تا حمایت مالی از مخالفان و راه انداختن یک هجمه تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

سابالی امریکا و انگلیس را به حمایت از کودتای سال ۱۹۹۵ متهم کرد و گفت، گامبیا منابع طبیعی خود را به خون‌آشام‌های دیروز و ملخ‌های امروز تقدیم نمی‌کند.

جامع در پی یک کودتای غیر خشونت بار نظامی در سال ۱۹۹۴ در گامبیا به قدرت رسید و سپس در سپتمبر دو سال بعد به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

سابالی به عنوان مدارک و شواهد در مورد یک توطئه ادعا شده، به توافق امنیتی پیشنهاد شده از سوی امریکا اشاره کرد. گامبیا این پیشنهاد را به دلیل تلاش برای کنترل و بهره‌برداری کامل از آب‌های سرزمینی این کشور» رد کرد.

کمیسیون عالی انگلیس برای گامبیا روز چهارشنبه گفت، انگلیس هرگز اقدامی جهت بی‌ثبات سازی این کشور آفریقایی انجام نداده است.

این اتهامات در حالی مطرح شده است که دولت گامبیا کمتر از یک هفته پیش اعلام کرد که از اتحادیه کشورهای مشترک المنافع خارج می‌شود و افزود، هرگز “عضوی از یک نهاد مربوط به استعمار نو” نخواهد شد.

دولت گامبیا در بیانیه ۲ اکتبر خود اعلام کرد: گامبیا عضویت خود در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع بریتانیا را لغو کرده و تصمیم گرفته است که هرگز عضوی از یک نهاد مربوط به استعمار نو و هرگونه نهادی که به دنبال گسترش استعمار است، نشود.

اتحادیه کشورهای مشترک المنافع مجموعه‌ای از ۵۴ کشور است که بیشتر آنها مستعمره‌های سابق انگلیس محسوب می‌شوند؛ این اتحادیه رسما بواسطه اعلامیه سال ۱۹۴۹ لندن تشکیل شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *