تفاهمنامه استخراج نفت، دو حوزه نفتی در بلخ به امضا رسید

تفاهمنامه استخراج دو حوزه نفتی افغان-تاجیک در شمال کشور با سه شرکت “افغانی، ترکی و اماراتی” در ولایت بلخ به امضا رسید و این سه شرکت از میان 20 شرکت دوطلب به عنوان شرکت های برتر شناخته شده اند.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس این تفاهمنامه سه شرکت معتبر افغانی، ترکی و اماراتی مسئولیت دارند تا روند استخراج نفت را از حوزه نفتی افغان- ناجیک آغاز نمایند و قرار است در آغاز فعالیت، این شرکت ها 1.6 میلیارد دالر سرمایه گذاری کنند.

مسئولان در وزارت معادن کشور می گویند قرار است رقم سرمایه گذاری روی این دو پروژه بزرگ نفتی طی 20 سال آینده از 1.6 میلیارد به 12 میلیارد دالر افزایش یابد.

رییس نفت و پطرولیم کشور می گوید که براساس توافقنامه 60 درصد سود از این دو منبع نفتی به حساب دولت ریخته می شود و 40 درصد آن سهم شرکت‌های استخراج کننده است.

مقامات مسئول در بلخ می گویند نظر به ارزیابی‌های ابتدایی که در حوزه نفتی شمال کشور صورت گرفته بیش از514 میلیارد بشکه  نفت و 91 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از این حوزات نفنی بدست خواهد آمد .

عطامحمد نور والی بلخ در مراسم امضای تفاهمنامه استخراج نفت، حوزه نفتی افغان- تاجیک  گفت: با ایجاد و آغاز به کار این پروژه‌ی ملی بیش از 12 هزار نفر صاحب کار خواهند شد

حوزۀ نفت وگاز افغان-تاجیک در شمال وشمال شرق کشور از ولایت تخار تا به ولایت جوزجان امتداد یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *